Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku

ul. Narutowicza 9, 76-200 Słupsk; e-mail: sekretariat@ppp.slupsk.pl; tel./fax: (59) 845 60 20; tel. kom. 793 229 722

Słupski Program Profilaktyczno-Terapeutyczny dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. Widzę, słyszę.

Plakat Słupsk

PROGRAM OBJĘTY PATRONATEM PREZYDENTA MIASTA SŁUPSKA

Program powstał na podstawie analizy działań pilotażowych w zakresie procesu widzenia i słyszenia (m.in.: badania przesiewowe widzenia i słuchu w okresie 2022-2024 dla dzieci 5-6 letnich) oraz analizy środowiska szkolno-przedszkolnego w zakresie procesu widzenia i słyszenia (m.in.: dane liczbowe/ilościowe w zakresie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie słabowidzenia i słabosłyszenia, godzin rewalidacyjnych, surdopedagogów/tyflopedagogów, gabinetów specjalistycznych, doposażenie w pomoce specjalistyczne).

W oparciu o analizę środowiska szkolno-przedszkolnego został sformułowany cel programu: wsparcie w zakresie profilaktyki procesu widzenia i słyszenia dzieci przedszkolnych 5-6 letnich i uczniów klas III – IV szkół podstawowych z publicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska (tj. przeprowadzenie przesiewowych badań procesu widzenia/słyszenia) oraz wsparcie działań rewalidacyjnych w zakresie słabowidzenia i słabosłyszenia (m.in.: wdrożenie zajęć rewalidacji zgodnie z kwalifikacjami,   zatrudnienie specjalisty, stworzenie gabinetów specjalistycznych w palcówkach integracyjnych/poradni, doposażenie gabinetów w pomoce specjalistyczne, finasowanie specjalistycznych szkoleń/warsztatów/konferencji/studiów w zakresie procesu widzenia/słyszenia).

W ramach wdrożenia Słupskiego Programu Profilaktyczno-Terapeutycznego dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. Widzę, słyszę” kontynuowane będą działania w zakresie projektu profilaktyczno – edukacyjnego „Widzę – III edycja” oraz projektu Spojrzeć Inaczej © (III edycja) https://ppp.slupsk.pl/projekt-spojrzec-inaczej/.

Projekty  „Widzę” i „Spojrzeć Inaczej ©” został włączony do działań programowych Słupskiego Programu Profilaktyczno-Terapeutycznego dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. Widzę, słyszę”.

Włączenie projektu „Widzę” i „Spojrzeć Inaczej ©”  do Słupskiego Programu Profilaktyczno-Terapeutycznego dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. Widzę, słyszę” ma na celu zwiększenie świadomość rodziców, nauczycieli, specjalistów na temat rozmiaru zaburzeń procesu widzenia i słyszenia, wsparcie nauczycieli, specjalistów zapewniając im wiedzę, narzędzia oraz inne formy pomocy w diagnozie  i terapii.

Naszym celem jest przyczynianie się do poprawy sytuacji dzieci z zaburzeniami wzrokowymi i słuchowymi poprzez współpracę międzysektorową, dlatego opracowaliśmy Słupski Program Profilaktyczno-Terapeutyczny dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. Widzę, słyszę”.

Zarys programu – podstawowe informacje o programie:

1.Tytuł projektu: Słupski Program Profilaktyczno-Terapeutyczny dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. „Widzę/słyszę”.

2.Okres realizacji (planowany): 5 lat (rok szkolny: 2024/2025; 2025/2025; 2026/2027; 2027/2028; 2029/2030).

3.Realizator/miejsce wdrożenia programu: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku ul. Narutowicza 9; publiczne przedszkola (20 placówek); publiczne szkoły podstawowe (11 szkół); SOSW.

4.Zasięg projektu: lokalny, publiczne przedszkola i szkoły podstawowe/ponadpodstawowe na terenie miasta Słupska.

5.Grupa docelowa bezpośrednia (badania przesiewowe): dzieci w wieku przedszkolnym 5-6 letnie; uczniowie klas III i IV szkoły podstawowej.

6.Grupa docelowa pośrednia: nauczyciele przedszkoli, specjaliści (tyflopedagog/surdopedagog), dzieci od 3-6 r.ż, uczniowie szkół podstawowych/ponadpodstawowych, rodzice.

7.Osoba badająca: Renata Paździo (nauczyciel-pedagog; specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, tyflopedagog, Trener Treningu Widzenia, posiada liczne szkolenia w zakresie procesu widzenia); Katarzyna Sadowy (nauczyciel-pedagog; specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, tyflopedagog, surdopedagog, posiada liczne szkolenia w zakresie procesu słyszenia); 17 specjalistów szkolnych (tyflopedagog); 20 n-li przedszkola.

8.Cel główny projektu: przeprowadzenie przesiewowych badań procesu widzenia/słyszenia wśród dzieci przedszkolnych (5-6 latków) i uczniów klas III -IV szkół podstawowych z publicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska.

9.Główne założenia programu: opracowany na podstawie działań pilotażowych w zakresie procesu widzenia i słyszenia oraz analizy środowiska szkolno-przedszkolnego w zakresie procesu widzenia i słyszenia.

Skip to content
Verified by MonsterInsights