

PODSTAWOWE INFORMACJE O PROJEKCIE
- Tytuł projektu: Widzę
- Okres realizacji: rok szkolny 2021/2022 (pilotaż)
- Realizator projektu: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku ul. Narutowicza 9.
- Miejsce wdrożenia projektu:
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku ul. Narutowicza 9. (w sytuacji epidemicznej działania diagnostyczne prowadzone tylko na terenie poradni/diagnostyka indywidualna według „wniosku”).
- Publiczne przedszkola (badania przesiewowe dla przedszkola, które zgłosiło gotowość do udziału w badaniu).
- Publiczne szkoły podstawowe (badania przesiewowe dla szkoły, która zgłosiła gotowość do udziału w badaniu).
- Zasięg projektu: lokalny, publiczne/niepubliczne przedszkola i szkoły podstawowe na terenie miasta Słupska.
- Partnerzy lokalni/pozalokalni w zakresie procesu widzenia: specjaliści w zakresie okulistyki, optometryści, ortoptyści, optycy, tyflopedagodzy zainteresowani nawiązaniem współpracy (planowane).
- Grupa docelowa:
- dzieci w wieku przedszkolnym 5-6 letnie;
- uczniowie klas I-III szkoły podstawowej.
- Osoba badająca: Renata Paździo / nauczyciel-pedagog; specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, Trener Treningu Widzenia, posiada liczne szkolenia w zakresie procesu widzenia/.
- Koordynator/autor projektu: Renata Paździo
- Cel ogólny projektu: przeprowadzenie przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych (5-6 latków) i uczniów klas I-III szkół podstawowych oraz diagnoza funkcjonalna widzenia u dzieci przedszkolnych (5-6 letnich) i uczniów szkół podstawowych/ponadpodstawowych (w ramach diagnozy psychologiczno – pedagogicznej, logopedycznej, integracji sensorycznej) z publicznych/niepublicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska.
- Cel szczegółowy projektu:
- wstępna ocena procesu widzenia (czy dziecko ma zaburzenia funkcji wzrokowych: akomodacja, widzenie obuoczne, motoryka oka);
- w przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia wskazanie działań w kierunku dalszej pogłębionej diagnostyki (konsultacje specjalistyczne: okulista, optometrysta) celem uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej czy podjęcia działań terapeutycznych;
- zwiększenie świadomości rodziców odnośnie widzenia (często rodzice nie zdają sobie sprawy z tego, że problemy z widzeniem, to nie tylko wady wzroku i obniżona ostrość widzenia, że brak widocznych objawów, nie oznacza problemów z widzeniem);
- zwiększenie wrażliwości wśród nauczycieli/pedagogów/terapeutów/ specjalistów, aby profilaktycznie (mimo braku widocznych objawów) zachęcali rodziców/prawnych opiekunów do przesiewowego badanie widzenia czy konsultacji specjalistycznych (okulista, optometrysta) w celu uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej;
- propagowanie wiedzy na temat procesu widzenia na stronie poradni (artykuły, filmiki edukacyjne, e-konferencje, szkolenia).
DOTACJA OD FUNDACJI ENERGA

Fundacja Energa przekazała środki pieniężne na doposażenie gabinetu diagnozy w specjalistyczne narzędzia diagnostyczne do badania procesu widzenia, m.in.: Test widzenia przestrzennego "Mucha", okularki pediatryczne okluzyjne, Test Wortha.
PROCEDURY DIAGNOZY FUNKCJONALNEJ WIDZENIA
- Badanie przeprowadzamy na wniosek rodzica/prawnego opiekuna:
- Rodzice/prawni opiekunowie składają w sekretariacie poradni wniosek o przeprowadzenie badania procesu widzenia (wniosek do pobrania na stronie poradni www.ppp.slupsk.pl).
- Diagnosta przeprowadza badania po wcześniejszym ustaleniu terminu z rodzicem/poprawnym opiekunem dziecka.
- Rodzice/prawni opiekunowie (po badaniu) zostają zapoznani z wynikiem badania i wnioskami postdiagnostycznymi (w przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia otrzymuja informację o sposobach dalszej diagnostyki/konsultacji specjalistycznej (okulista, optometrysta) lub informację o konieczności podjęcia działań terapeutycznych (terapia widzenia w domu/gabinecie prowadzona przez m.in. ortoptystę, trenera widzenia, tyflopedagoga).
Wniosek o przeprowadzenie badań procesu widzenia.
https://ppp.slupsk.pl/wnioski/WNIOSEK_Widzenie.pdf
Wywiad z rodzicami/prawnymi opiekunami WYWIAD RODZICE
Do badań zostaną wykorzystane:
- Akcesoria diagnostyczne w zakresie diagnozy autorstwa B. Pakuły[1]): Określenie/wyznaczenie oka dominującego do dali; Określenie/wyznaczenie oka dominującego do bliży; Badanie ostrości wzroku do dali; Badanie ruchów oczu – ruchy skaczące (sakkadowe); Badanie ruchów oczu – ruchy śledzące; Badanie ruchów oczu – ruchy wergencyjne; Badanie ustawienia gałek ocznych – test zasłaniania (cover test); Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PKB); Amplituda akomodacji/metodą Dondersa; Sprawność akomodacji/metoda dynamiczna: dal – bliż; Widzenie stereoskopowe – widzenie głębi.
- Wskazania diagnostyczne w zakresie diagnozy autorstwa Mikołaja Markiewicza /Instytut Treningu i Terapii Widzenia): Wywiad z rodzicem/prawnym opiekunem; Widzenie obuoczne.
[1] Webinar -Terapia Widzenia-Kogo i kiedy potrzebujesz B.Pakuła www.barbarapakula.pl
Przebieg badania procesu widzenia – wg autorstwa B. Pakuły [1] i M. Markiewicza:
Kolejność badania (diagnosta w trakcie badania nanosi wynik na Arkusz diagnozy funkcjonalnej widzeni).
1). Wyznaczenie oka dominującego do dali.
2). Wyznaczenie oka dominującego do bliży.
3). Badanie ostrości wzroku do dali.
4). Badanie ruchów oczu – ruchy skaczące (sakkadowe).
5). Badanie ruchów oczu – ruchy śledzące.
6). Badanie ruchów oczu – ruchy wergencyjne.
7). Badanie ustawienia gałek ocznych – test zasłaniania (cover test).
8). Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PKB).
9). Amplituda akomodacji.
10). Sprawność akomodacji/metoda dynamiczna: dal – bliż.
11). Widzenie stereoskopowe.
Czas badania: dostosowany do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka (planowany 1h -1,5h).
[1] B.Pakuła, Widzenie: Procesy i funkcje; Dodatek: Procedury przesiewowego badania wzroku, Siedle 2020r., s.87-11
PROCEDURY BADAŃ PRZESIEWOWYCH
- Badanie przeprowadzamy na wniosek rodzica/prawnego opiekuna:
- W przypadku badania prowadzonego na terenie placówki (przedszkole, szkoła) – diagnosta otrzymuje wykaz dzieci/uczniów, których rodzice/prawni opiekunowie zgłosili akces w badaniu. Diagnosta z dyrektorem placówki ustala przebieg i termin badania.
- Rodzice/prawni opiekunowie otrzymują informację zwrotną tylko w przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia (zawarta zostanie informacja o sposobach dalszej diagnostyki/konsultacji specjalistycznej (okulista, optometrysta).
Do badań przesiewowych zostaną wykorzystane:
- Akcesoria diagnostyczne w zakresie diagnozy autorstwa B. Pakuły[1]): Badanie ostrości wzroku do dali/bliży; Badanie ruchów oczu – ruchy skaczące (sakkadowe); ruchy śledzące; ruchy wergencyjne; Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PKB); Sprawność akomodacji: dal – bliż.
[1] B.Pakuła, Widzenie: Procesy i funkcje; Dodatek: Procedury przesiewowego badania wzroku, Siedle 2020r., s.87-1
Przebieg badania przesiewowego procesu widzenia– wg autorstwa B. Pakuły [1]:
- Kolejność badania (diagnosta w trakcie badania nanosi wynik na kartę badania przesiewowego):
1). Badanie ostrości wzroku do dali.
2). Badanie ostrości wzroku do bliży.
3). Badanie ruchów oczu – ruchy skaczące (sakkadowe).
5). Badanie ruchów oczu – ruchy śledzące.
6). Badanie ruchów oczu – ruchy wergencyjne.
7). Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PKB).
8). Sprawność akomodacji: dal – bliż.
- Czas badania: dostosowany do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka (planowany 15-20 minut na 1 dziecko/ucznia).
[1] B.Pakuła, Widzenie: Procesy i funkcje; Dodatek: Procedury przesiewowego badania wzroku, Siedle 2020r., s.87-
PROJEKT SPOJRZEĆ INACZEJ

Kwestionariusz_przesiewowe badanie widzenia KWESTIONARIUSZ
Projekt Spojrzeć Inaczej pomorskie_SPOJRZEĆ_INACZEJ
SPECJALIŚCI PROCESU WIDZENIA
„Ortoptysta – diagnozuje i ćwiczy zaburzenia widzenia obuocznego: zezowanie (jawne i ukryte), niedowidzenie (leniwe oko), zaburzenia układu wergencyjno-akomodacyjnego; prowadzi ćwiczenia ortoptyczne (dla dzieci zezujących) oraz pleoptyczne (dla dzieci niedowidzących).
Optometrysta – koryguje widzenie poprzez dobór okularówo lub soczewek kontaktowych oraz diagnozuje zaburzenia widzenia obuocznego; pomaga zlikwidować lub zmniejszyć zaburzenia układu wzrokowego takie jak: zez (jawny, ukryty), niedowidzenie, problemy z akomodacją, wergencją lub ruchami oczu; pracuje z osobami po urazach i wypadkach oraz w przypadku chorób, które wpływają na widzenie obuoczne.
Nauczyciel orientacji przestrzennej – uczy osoby niewidome, ociemniałe lub słabowidzące samodzielnego i bezpiecznego poruszania się w domu, na ulicy, w miejscach publicznych; cel to osiągnięcie jak największej niezależności osoby niewidomej lub słabowidzącej.
Rehabilitant widzenia – stymulacja i rehabilitacja widzenia słabowidzących dzieci i młodzieży; funkcjonalna ocena widzenia: ostrości, pola widzenia, postrzegania kontrastu, postrzegania głębi, widzenia barw; rozwija ruchy oczu, fiksację, percepcję i pamięć wzrokową dzieci słabowidzących.
Tyflopedagog – edukacja osób słabowidzących lub niewidomych, adaptacja materiałów edukacyjnych i otoczenia do możliwości dziecka, rozwijanie i utrzymanie indywidualnych możliwości wzrokowych każdego podopiecznego, przeprowadzenie diagnozy funkcjonalnej, dobór pomocy optycznych i nieoptycznych”[1].
Trener widzenia – usprawnianie widzenia poprzez zastosowanie odpowiednich ćwiczeń i zmiany nawyków używania oczu oraz działania diagnostyczne w zakresie umiejętności widzenia: akomodacja, motoryka, relaksacja, widzenie centralne, widzenie peryferyjne, widzenie obuoczne).
[1] Webinar -Terapia Widzenia-Kogo i kiedy potrzebujesz B.Pakuła www.barbarapakula
ZABURZENIA WIDZENIA-SYMPTOMY
Zaburzenia widzenia_symptomy zaburzenia_widzenia
https://ppp.slupsk.pl/Widzenie/SYMPTOMY _PROCES WIDZENIA.pdf
WYKAZ PLACÓWEK SPECJALISTYCZNYCH
LISTA OPTOMETRYSTÓW LISTA SPECJALISTÓW docx
WYKAZ PLACÓWEK W RAMACH PROJEKTU SPOJRZEĆ INACZEJ_pomorskie_SPOJRZEĆ_INACZEJ

RUCHY OCZU
NIEDOWIDZENIE
Domowa terapia niedowidzenia
KOROWE ZABURZENIA WIDZENIA
ZEZ
WADY WZROKU-OKULARY

Jak ćwiczyć OCZY, żeby lepiej CZYTAĆ? Zabawy dla małych i dużych.
Propozycje ćwiczeń - Barbara Pakuła_ Ćwiczę oko
Propozycje ćwiczeń procesu widzenia -relaksacja, motoryka, akomodacja, widzenie obuoczne, widzenie peryferyjne

ĆWICZENIA NA PŁYNNOŚĆ I RUCHLIWOŚĆ OCZU
KARTY PRACY
https://harmonia.edu.pl/pl/p/TERAPIA-REKI-OD-A-DO-Z.-POLACZ-PUNKTY/1638
https://harmonia.edu.pl/pl/p/TERAPIA-REKI-OD-A-DO-Z.-SCIEZKI-GRAFOMOTORYCZNE-/1637
https://harmonia.edu.pl/pl/p/TERAPIA-REKI-OD-A-DO-Z.-NARYSUJ-WZORY-/1722
https://harmonia.edu.pl/pl/p/TERAPIA-REKI-OD-A-DO-Z.-GRAFOMOTORYCZNE-ULICE-/1640