

PODSTAWOWE INFORMACJE O PROJEKCIE
Kontynuacja działań w roku szkolnym 2023/2024
- Tytuł projektu: Widzę
- Okres realizacji: rok szkolny 2023/2024
- Realizator projektu: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku ul. Narutowicza 9.
- Miejsce wdrożenia projektu:
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku ul. Narutowicza 9.
- Publiczne przedszkola (badania przesiewowe dla przedszkola, które zgłosiło gotowość do udziału w badaniu).
- Publiczne szkoły podstawowe (badania przesiewowe dla szkoły, która zgłosiła gotowość do udziału w badaniu).
- Zasięg projektu: lokalny, publiczne/niepubliczne przedszkola i szkoły podstawowe na terenie miasta Słupska.
- Partnerzy lokalni/pozalokalni w zakresie procesu widzenia: specjaliści w zakresie okulistyki, optometryści, ortoptyści, optycy, tyflopedagodzy zainteresowani nawiązaniem współpracy (planowane).
- Grupa docelowa:
- dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 letnie;
- uczniowie klas I-VIII szkoły podstawowej;
- uczniowie szkół ponadpodstawowych.
- Osoba badająca: Renata Paździo / nauczyciel-pedagog; specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, Trener Treningu Widzenia, posiada liczne szkolenia w zakresie procesu widzenia/.
- Koordynator/autor projektu: Renata Paździo
- Cel ogólny projektu: przeprowadzenie przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych (5- latków) i uczniów klas I-III szkół podstawowych oraz ocena funkcjonalna widzenia u dzieci przedszkolnych (3-6 letnich) i uczniów szkół podstawowych/ponadpodstawowych (w ramach diagnozy psychologiczno – pedagogicznej, logopedycznej, integracji sensorycznej) z publicznych/niepublicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska.
- Cel szczegółowy projektu:
- wstępna ocena procesu widzenia (ocena wybranych parametrów widzenia, m.in.: akomodacji, konwergencji, widzenia obuocznego, motoryki oczu);
- wskazanie w przypadku występowania nieprawidłowości w procesie widzenia przeprowadzenie pogłębionej diagnozy specjalistycznej (optometrycznej/okulistycznej) celem uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej czy podjęcia działań terapeutycznych;
- zwiększenie świadomości rodziców odnośnie widzenia (często rodzice nie zdają sobie sprawy z tego, że problemy z widzeniem, to nie tylko wady wzroku i obniżona ostrość widzenia, że brak widocznych objawów, nie oznacza problemów z widzeniem);
- propagowanie wiedzy na temat procesu widzenia wśród nauczycieli/pedagogów/terapeutów/specjalistów, celem dostosowania wymagań edukacyjno-terapeutycznych oraz metod i form pracy do aktualnych potrzeb i możliwości wzrokowych dziecka, zachęcania rodziców/prawnych opiekunów do przesiewowego badanie widzenia czy konsultacji specjalistycznych (okulista, optometrysta) w celu uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej;
- propagowanie wiedzy na temat procesu widzenia na stronie poradni (artykuły, filmiki edukacyjne, e-konferencje, szkolenia)
PROCEDURY DIAGNOZY FUNKCJONALNEJ WIDZENIA
- Badanie przeprowadzamy na wniosek rodzica/prawnego opiekuna dziecka:
- Rodzice/prawni opiekunowie składają w sekretariacie poradni Wniosek o przeprowadzenie badania procesu widzenia ( Wniosek_widzenie lub https://ppp.slupsk.pl/wnioski/WNIOSEK_Widzenie.pdf) oraz Kwestionariusz wywiadu Kwestionariusz wywiadu.
- Diagnosta przeprowadza badania po wcześniejszym ustaleniu terminu z rodzicem/poprawnym opiekunem dziecka.
- Rodzice/prawni opiekunowie zostają zapoznani z wynikiem badania. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w procesie widzenia otrzymują wskazanie do pogłębionej diagnozy specjalistycznej (m.in.: okulista,optometrysta,fizjoterapeuta,neurolog).
NARZĘDZIA/POMOCE I SPRZĘT DIAGNOSTYCZNY
Do badania widzenia (oceny funkcjonalnej widzenia) zostaną wykorzystane, m.in.:
- Narzędzie diagnostyczne autorstwa Barbara Pakuła.

Źródło informacji: https://sklep.cwiczeoko.pl/?product=tyflotests-diagnoza-funkcjonalna
- Akcesoria diagnostyczne: Test Wortha, Test Muchy, okulary z przesłonkami (doposażenie w narzędzia sfinansowane przez Fundację Energa).




- Sprzęt diagnostyczny: autorefraktometr, tj. aparat do badania przesiewowego wzroku, tzw. Portable Vision Screener PVS-200).

Przeznaczenie/efekty: Urządzenie zostanie wykorzystane do: - przeprowadzenia nieinwazyjnych badań w zakresie procesu widzenia, tj. przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych/szkolnych; - wyłonienia dzieci/uczniów z nieprawidłowościami widzenia i skierowanie do pogłębionej diagnostyki specjalistycznej (okulista/optometrysta) celem potwierdzenia/wykluczenia nieprawidłowości w procesie widzenia czy podjęcia działań terapeutycznych; - wykonania badania przesiewowego obu oczu jednocześnie, z komfortowej dla uczestnika badania odległości 1 metra; - wykrywania potencjalnych symptomów częstych chorób oczu, m.in.: wady refrakcji oka (krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmaztyzm); wady mogące świadczyć o amblyopii (różnowzroczność, zez); nieprawidłowości dotyczące źrenic (anizokoria).
- Wskazania diagnostyczne w zakresie diagnozy autorstwa Mikołaja Markiewicza /Instytut Treningu i Terapii Widzenia): Wywiad z rodzicem/prawnym opiekunem; Widzenie obuoczne.
PRZEBIEG BADANIA PROCESU WIDZENIA
Przebieg badania procesu widzenia (ocena funkcjonalna widzenia z wykorzystaniem w/w narzędzi/pomocy/ sprzętu):
1). Określenie preferencji oka.
2). Wyznaczenie oka dominującego do dali.
3). Wyznaczenie oka dominującego do bliży.
4). Badanie ostrości wzroku do dali/bliży.
5). Kontrast – bliż/dal.
6). Badanie ruchów oczu – ruchy skaczące (sakkadowe).
7). Badanie ruchów oczu – ruchy śledzące.
8). Badanie ruchów oczu – ruchy wergencyjne.
9). Badanie ustawienia gałek ocznych dal/bliż- test zasłaniania (cover test).
10). Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PKB).
11). Pomiar bliży akomodacji (PBA).
12). Sprawność akomodacji/metoda dynamiczna: dal – bliż.
13). Widzenie obuoczne/stereoskopowe.
14). Wyodrębnianie z tła figury (dal/bliż).
15). Test odblasków rogówkowych.
16). Różnicowanie kolorów.
17). Różnicowanie obrazków.
18). Obserwacja w zakresie CVI (korowe zaburzenia widzenia).
Czas badania: dostosowany do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.
Diagnoza funkcjonala widzenia wg autorstwa B.Pakuła (przykład)
PROCEDURY BADAŃ PRZESIEWOWYCH
- Badanie przeprowadzamy na wniosek rodzica/prawnego opiekuna:
- W przypadku badania prowadzonego na terenie placówki (przedszkole, szkoła) – diagnosta otrzymuje wykaz dzieci/uczniów, których rodzice/prawni opiekunowie zgłosili akces w badaniu. Diagnosta z dyrektorem placówki ustala przebieg i termin badania.
- Rodzice/prawni opiekunowie zostają zapoznani z wynikiem badania. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w procesie widzenia otrzymują wskazanie do pogłębionej diagnozy specjalistycznej (m.in.: okulista, optometrysta, fizjoterapeuta, neurolog).
SPRZĘT DO BADANIA PRZESIEWOWEGO PROCESU WIDZENIA
Autorefraktometr – aparat do badania przesiewowego wzroku, tzw. Portable Vision Screener PVS-200).

Przeznaczenie/efekty:
Urządzenie zostanie wykorzystane do:
- przeprowadzenia nieinwazyjnych badań w zakresie procesu widzenia, tj. przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych/szkolnych;
- wyłonienia dzieci/uczniów z nieprawidłowościami widzenia i skierowanie do pogłębionej diagnostyki specjalistycznej (okulista/optometrysta) celem potwierdzenia/wykluczenia nieprawidłowości w procesie widzenia czy podjęcia działań terapeutycznych;
- wykonania badania przesiewowego obu oczu jednocześnie, z komfortowej dla uczestnika badania odległości 1 metra;
- wykrywania potencjalnych symptomów częstych chorób oczu, m.in.: wady refrakcji oka (krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmaztyzm); wady mogące świadczyć o amblyopii (różnowzroczność, zez); nieprawidłowości dotyczące źrenic (anizokoria).
Źródło informacji: https://netzpolska.pl/grupy/show/polecane/portable_vision_screener.html
GRUPA DOCELOWA I ZAKRES DZIAŁANIA - 2023/2024
Dzieci 5-letnie z publicznych placówek oświatowych (przedszkola).
→ Badanie przesiewowe widzenia prowadzone na terenie przedszkola, za zgodą rodziców/prawnych opiekunów dziecka (dotyczy dzieci bez wady wzroku).
→ Badanie z wykorzystaniem sprzętu typu autorefraktometr, tzw. Portable Vision Screener PVS-200 (tj. aparat do badania przesiewowego wzroku).
→ Dyrektor przedszkola za pomocą formularza Formularz-zgloszeniowy-projekt zgłasza placówkę e-mailowo na adres ppp.slupsk1@poczta.onet.pl (w tytule e-maila należy wpisać Projekt Spojrzeć Inaczej lub Badanie przesiewowe 5-latki). Nabór do badań odbywa się w systemie ciągłym, tzn.: można zgłaszać placówkę od września 2023r. do maja 2024r.
→ Placówka po zgłoszeniu otrzymuje materiały informacyjne dla rodziców/prawnych opiekunów dziecka (m.in.: celowość badań widzenia, symptomy zaburzeń widzenia).
→ Diagnosta kontaktuje się z placówką celem ustalenia terminu badania.
→ Diagnosta w dniu badania otrzymuje listę dzieci, których rodzice/prawni opiekunowie wyrazili zgodę na badanie (lista powinna zawierać imię i nazwisko dziecka, podpis rodzica/prawnego opiekuna o zgodzie na badanie).
→ Rodzice/prawni opiekunowie dziecka po badaniu otrzymują informacje zwrotną, tzn. wynik badania.
→ Rodzice/prawni opiekunowie dziecka w przypadku stwierdzenia przez diagnostę nieprawidłowości w procesie widzenia otrzymują informację, tj. wskazanie w kierunku pogłębionej diagnozy specjalistycznej (okulista, optometrysta, ortoptysta) celem potwierdzenie lub wykluczenie zaburzeń procesu widzenia.