

PODSTAWOWE INFORMACJE O PROJEKCIE
- Tytuł projektu: Widzę
- Okres realizacji: rok szkolny 2022/2023
- Realizator projektu: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku ul. Narutowicza 9.
- Miejsce wdrożenia projektu:
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku ul. Narutowicza 9. (w sytuacji epidemicznej działania diagnostyczne prowadzone tylko na terenie poradni/diagnostyka indywidualna według „wniosku”).
- Publiczne przedszkola (badania przesiewowe dla przedszkola, które zgłosiło gotowość do udziału w badaniu).
- Publiczne szkoły podstawowe (badania przesiewowe dla szkoły, która zgłosiła gotowość do udziału w badaniu).
- Zasięg projektu: lokalny, publiczne/niepubliczne przedszkola i szkoły podstawowe na terenie miasta Słupska.
- Partnerzy lokalni/pozalokalni w zakresie procesu widzenia: specjaliści w zakresie okulistyki, optometryści, ortoptyści, optycy, tyflopedagodzy zainteresowani nawiązaniem współpracy (planowane).
- Grupa docelowa:
- dzieci w wieku przedszkolnym 5-6 letnie;
- uczniowie klas I-III szkoły podstawowej.
- Osoba badająca: Renata Paździo / nauczyciel-pedagog; specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, Trener Treningu Widzenia, posiada liczne szkolenia w zakresie procesu widzenia/.
- Koordynator/autor projektu: Renata Paździo
- Cel ogólny projektu: przeprowadzenie przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych (5-6 latków) i uczniów klas I-III szkół podstawowych oraz diagnoza funkcjonalna widzenia u dzieci przedszkolnych (5-6 letnich) i uczniów szkół podstawowych/ponadpodstawowych (w ramach diagnozy psychologiczno – pedagogicznej, logopedycznej, integracji sensorycznej) z publicznych/niepublicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska.
- Cel szczegółowy projektu:
- wstępna ocena procesu widzenia (czy dziecko ma zaburzenia funkcji wzrokowych: akomodacja, widzenie obuoczne, motoryka oka);
- w przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia wskazanie działań w kierunku dalszej pogłębionej diagnostyki (konsultacje specjalistyczne: okulista, optometrysta) celem uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej czy podjęcia działań terapeutycznych;
- zwiększenie świadomości rodziców odnośnie widzenia (często rodzice nie zdają sobie sprawy z tego, że problemy z widzeniem, to nie tylko wady wzroku i obniżona ostrość widzenia, że brak widocznych objawów, nie oznacza problemów z widzeniem);
- zwiększenie wrażliwości wśród nauczycieli/pedagogów/terapeutów/ specjalistów, aby profilaktycznie (mimo braku widocznych objawów) zachęcali rodziców/prawnych opiekunów do przesiewowego badanie widzenia czy konsultacji specjalistycznych (okulista, optometrysta) w celu uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej;
- propagowanie wiedzy na temat procesu widzenia na stronie poradni (artykuły, filmiki edukacyjne, e-konferencje, szkolenia).
PROCEDURY DIAGNOZY FUNKCJONALNEJ WIDZENIA
- Badanie przeprowadzamy na wniosek rodzica/prawnego opiekuna:
- Rodzice/prawni opiekunowie składają w sekretariacie poradni wniosek o przeprowadzenie badania procesu widzenia (wniosek do pobrania na stronie poradni www.ppp.slupsk.pl).
- Diagnosta przeprowadza badania po wcześniejszym ustaleniu terminu z rodzicem/poprawnym opiekunem dziecka.
- Rodzice/prawni opiekunowie (po badaniu) zostają zapoznani z wynikiem badania i wnioskami postdiagnostycznymi (w przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia otrzymuja informację o sposobach dalszej diagnostyki/konsultacji specjalistycznej (okulista, optometrysta) lub informację o konieczności podjęcia działań terapeutycznych (terapia widzenia w domu/gabinecie prowadzona przez m.in.: ortoptystę, trenera widzenia, tyflopedagoga).
Wniosek o przeprowadzenie badań procesu widzenia.
https://ppp.slupsk.pl/wnioski/WNIOSEK_Widzenie.pdf
Wywiad z rodzicami/prawnymi opiekunami WYWIAD RODZICE
Do badań zostaną wykorzystane, m.in.:
- Akcesoria diagnostyczne w zakresie diagnozy autorstwa B. Pakuły[1]): Określenie/wyznaczenie oka dominującego do dali; Określenie/wyznaczenie oka dominującego do bliży; Badanie ostrości wzroku do dali/bliży; Badanie ruchów oczu – ruchy skaczące (sakkadowe), ruchy śledzące, ruchy wergencyjne; Badanie ustawienia gałek ocznych – test zasłaniania (cover test); Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PBK); Pomiar punktu bliży akomodacji (PBA); Sprawność akomodacji/metoda dynamiczna: dal – bliż; Widzenie stereoskopowe – widzenie głębi.
- Akcesoria diagnostyczne: Test Wortha, Test Muchy, okulary z przesłonkami.
- Wskazania diagnostyczne w zakresie diagnozy autorstwa Mikołaja Markiewicza /Instytut Treningu i Terapii Widzenia): Wywiad z rodzicem/prawnym opiekunem; Widzenie obuoczne.
[1] Webinar -Terapia Widzenia-Kogo i kiedy potrzebujesz B.Pakuła www.barbarapakula.p
Przebieg badania procesu widzenia (ocena funkcjonalna widzenia z wykorzystaniem Arkusza do oceny funkcjonalnej widzenia, m.in.: wg autorstwa B.Pakuły):
1). Określenie preferencji oka.
2). Wyznaczenie oka dominującego do dali.
3). Wyznaczenie oka dominującego do bliży.
4). Badanie ostrości wzroku do dali/bliży.
5). Kontrast – bliż/dal.
6). Badanie ruchów oczu – ruchy skaczące (sakkadowe).
7). Badanie ruchów oczu – ruchy śledzące.
8). Badanie ruchów oczu – ruchy wergencyjne.
9). Badanie ustawienia gałek ocznych dal/bliż- test zasłaniania (cover test).
10). Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PKB).
11). Pomiar bliży akomodacji (PBA).
12). Sprawność akomodacji/metoda dynamiczna: dal – bliż.
13). Widzenie obuoczne/stereoskopowe.
14). Wyodrębnianie z tła figury (dal/bliż).
15). Test odblasków rogówkowych.
16). Różnicowanie kolorów.
17). Różnicowanie obrazków.
18). Obserwacja w zakresie CVI (korowe zaburzenia widzenia).
Czas badania: dostosowany do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka (planowany 1h -1,5h)., mi,:
PROCEDURY BADAŃ PRZESIEWOWYCH
- Badanie przeprowadzamy na wniosek rodzica/prawnego opiekuna:
- W przypadku badania prowadzonego na terenie placówki (przedszkole, szkoła) – diagnosta otrzymuje wykaz dzieci/uczniów, których rodzice/prawni opiekunowie zgłosili akces w badaniu. Diagnosta z dyrektorem placówki ustala przebieg i termin badania.
- Rodzice/prawni opiekunowie otrzymują informację zwrotną tylko w przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia (zawarta zostanie informacja o sposobach dalszej diagnostyki/konsultacji specjalistycznej (okulista, optometrysta).
Do badań przesiewowych zostaną wykorzystane:
- Akcesoria diagnostyczne w zakresie diagnozy autorstwa B. Pakuły[1]): Badanie ostrości wzroku do dali/bliży; Badanie ruchów oczu – ruchy skaczące (sakkadowe); ruchy śledzące; ruchy wergencyjne; Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PKB); Pomiar bliży akomodacji (PBA); Sprawność akomodacji: dal – bliż.
[1] B.Pakuła, Widzenie: Procesy i funkcje; Dodatek: Procedury przesiewowego badania wzroku, Siedle 2020r., s.87-1
Przebieg badania przesiewowego procesu widzenia– wg autorstwa B. Pakuły [1]:
- Kolejność badania (diagnosta w trakcie badania nanosi wynik na kartę badania przesiewowego):
1). Badanie ostrości wzroku do dali.
2). Badanie ostrości wzroku do bliży.
3). Badanie ruchów oczu – ruchy skaczące (sakkadowe).
5). Badanie ruchów oczu – ruchy śledzące.
6). Badanie ruchów oczu – ruchy wergencyjne.
7). Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PKB).
8). Pomiar bliży akomodacji (PBA).
9). Sprawność akomodacji: dal – bliż.
- Czas badania: dostosowany do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka (planowany 15-20 minut na 1 dziecko/ucznia).
[1] B.Pakuła, Widzenie: Procesy i funkcje; Dodatek: Procedury przesiewowego badania wzroku, Siedle 2020r., s.87-
DOTACJA OD FUNDACJI ENERGA

Fundacja Energa przekazała środki pieniężne na doposażenie gabinetu diagnozy w specjalistyczne narzędzia diagnostyczne do badania procesu widzenia, m.in.: Test widzenia przestrzennego „Mucha”, okularki pediatryczne okluzyjne, Test Wortha.

Test Muchy jest to klasyczny zestaw testów, od lat uznawany za standard w badaniu widzenia przestrzennego. Test ten jest zarówno w świecie, jak i w Polsce, najpowszechniej stosowanym standardowym narzędziem do oceny i pomiaru stereopsji.
Do zestawu dołączone są standardowe okulary polaryzacyjne.

Okularki Stokrotka to atrakcyjna alternatywa przesłonek pirackich i innych metod okluzji podczas badania widzenia obuocznego u młodszych dzieci. Każde oko może być w łatwy sposób zasłaniane i odsłaniane bez zdejmowania okularków z buzi dziecka. Rozmiar pozwala na zastosowanie u dzieci od 1 do 7 r.ż.

Klasyczny test Wortha do szybkiego wykrywania anomalii widzenia obuocznego. W komplecie okulary czerwono-zielone.