INTEGRACJA SENSORYCZNA

Techniki wyciszające w Integracji Sensorycznej
Materiały nt. ,,Technik wyciszających w integracji sensorycznej’’ zostały opracowane przez Edytę Grabusińską i były zaprezentowane w ramach sieci współpracy szkół w Słupsku.
Umieszczone zostały celem wsparcia nauczycieli i rodziców w codziennej pracy dydaktyczno – wychowawczej. Zapraszamy do prezentacji multimedialnej.

Prezentacja do porania w wersji PDF ——> TECHNIKI WYCISZAJACE W SI – WARSZTATY









Terapia Integracji Sensorycznej
W Naszej Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej odbywają się zajęcia metodą integracji sensorycznej. Są to zajęcia, których celem jest poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór i przetwarzanie bodźców zmysłowych.
Metoda integracji sensorycznej to jedna z ważniejszych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi z problemami w rozwoju. Kierowana jest do dzieci z trudnościami w uczeniu się, ale również stosuje się ją w przypadku niepełnosprawności intelektualnej, ruchowej, autyzmu i innych zaburzeń.
Terapią SI są objęte dzieci zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Zajęcia mają charakter indywidualny, gdyż program terapii dostosowany jest do potrzeb każdego dziecka.
Terapia integracji sensorycznej ma postać „naukowej zabawy”, w której dziecko chętnie uczestniczy i ma przekonanie, że „kreuje zajęcia wspólnie z terapeutą”.
Podczas terapii nie uczy się dzieci konkretnych umiejętności, lecz poprzez oddziaływanie na zmysły wpływa się na procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności. Z kolei pożądane reakcje adaptacyjne pojawiają się w sposób naturalny, jako konsekwencja poprawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
Atmosfera podczas terapii sprzyja rozwojowi wewnętrznej potrzeby zdobywania i poznawania środowiska.
Dziecko czując, że odnosi sukcesy w coraz większej ilości różnorodnych zadań i bardziej skomplikowanych aktywnościach, podnosi swoją samoocenę i chętnie uczestniczy w zajęciach.
Dzięki terapii dziecko może poprawić:
– funkcjonowanie emocjonalne,
– uwagę i koncentrację
– zdolności wzrokowe i słuchowe
– sprawność w zakresie dużej i małej motoryki
– samoświadomość i samoocenę.
Zapraszamy do obejrzenia filmików z ćwiczeniami
Edyta Grabusińska
ZASADY REKRUTACJI NA TERAPIĘ SI
- Podstawą do przyjęcia dziecka jest diagnoza procesów integracji sensorycznej.
- Na zajęcia przyjmuje się dzieci zamieszkujące lub uczęszczające do placówek w mieście Słupsk.
- Nie przyjmuje się dzieci, które uczestniczą w terapii w innych placówkach oświatowych, placówkach NFZ oraz prywatnych.
- Na zajęcia przyjmowane są dzieci od 4 lat maksymalnie do 9 roku życia (do trzeciej klasy szkoły podstawowej).
- Dziecko które przebywa pod stałą opieką specjalistów PP-P ma pierwszeństwo w zakwalifikowaniu się do terapii SI.
- W szczególnych przypadkach terapeuta integracji sensorycznej ma prawo prosić rodzica o doniesienie zaświadczenia lekarskiego od lekarza neurologa o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w terapii (bez zgody lekarza dziecko nie zostanie przyjęte na zajęcia). W przypadku dzieci z niepełnosprawnością ruchową lub wadą postawy wskazane jest doniesienie przez rodziców zaświadczenia o braku przeciwwskazań do udziału w terapii od lekarza ortopedy lub rehabilitanta.
- W przypadku dzieci z niewielkimi dysfunkcjami procesów integracji sensorycznej oraz powyżej 9 roku życia rodzice po przeprowadzonym badaniu w zakresie oceny rozwoju procesów integracji sensorycznej uzyskują instruktaż do prowadzenia ćwiczeń na terenie domu.
- Podczas zajęć obowiązuje wygodny strój. Dzieci wchodzą na salę terapeutyczną bez obuwia, w skarpetkach antypoślizgowych.
- W trakcie terapii nie wolno spożywać dziecku cukierków, gum, napojów itd.
Zasady uczestniczenia w zajęciach SI
- Terapia odbywa się raz w tygodniu.
- Rodzic jest zobowiązany powiadomić terapeutę o nieobecności dziecka na zajęciach.
- Trzy kolejno nieusprawiedliwione nieobecności dziecka oznaczają zakończenie terapii.
- Podczas zajęć obowiązuje zmiana obuwia na skarpetki antypoślizgowe i wygodny strój.
- Opiekun punktualnie przyprowadza dziecko i punktualnie odbiera je po zajęciach.
- Dzieci chore (kaszlące, z katarem lub gorączką) nie będą przyjmowane na zajęcia w danym dniu.
- Zajęcia terapeutyczne odbywają się jeden rok kalendarzowy– od września do sierpnia. Dziecko może być objęte terapią SI w PPP nr 8 tylko raz.
- Na zajęcia będzie przyjmowana ograniczona grupa dzieci w liczbie, która umożliwi Poradni zapewnienie prowadzenia efektywnych oddziaływań terapeutycznych i zgodnie z możliwościami placówki.
Prowadzący: Hanna Tomaszewska Edyta Grabusińska Monika Matyszewska