Działania podjęte przez pedagogów, psychologów to, m.in.:
- działania w zakresie diagnostyki, tj. opiniowanie, orzecznictwo dzieci i młodzieży;
- udzielanie wsparcia rodzicom z zakresu trudności wychowawczych o różnorodnym podłożu;
- udostępnianie prywatnego numeru telefonu w celu ułatwienia kontaktu i reagowania w sytuacjach trudnych;
- prowadzenie diagnostyki z zakresu wczesnego wykrywania objawów całościowych zaburzeń rozwoju;
- współpraca z przydzielonymi placówkami oświatowymi, monitorowanie stanu kondycji psychofizycznej dzieci i młodzieży podczas nauki zdalnej;
- wsparcie nauczycieli poprzez rozmowy o charakterze konsultacyjno-doradczym, a także wspierająco-motywacyjnym;
- bieżąca analiza sytuacji dziecka poprzez konsultacje ze specjalistami biorącymi udział w procesie diagnostyczno-terapeutycznym;
- tworzenie zarysu oddziaływań terapeutycznych dzieci i młodzieży będących w procesie diagnozy;
- indywidualne wsparcie uczniów w procesie doskonalenia kompetencji emocjonalno-społecznych;
- prowadzenie indywidualnej terapii na terenie poradni, m.in.: dla młodszych uczniów szkół podstawowych, którzy są w trudnej sytuacji edukacyjnej;
- porady telefoniczne, m.in.: w zakresie pogłębienia diagnostyki medycznej, dalszego postępowania terapeutyczno-diagnostycznego;
- konsultacje ze specjalistami z różnych dziedzin, np. okulista, pediatra, kurator, psycholog, pedagog, terapeuta ;
- prowadzenie indywidualnych zajęć instruktażowych dla zainteresowanych rodziców (cel: wskazanie odpowiednich pomocy, materiałów do ćwiczeń);
- punkt konsultacyjny dla nastolatków i ich rodzin znajdujących się w sytuacjach kryzysowych – szybki termin konsultacji;
- psychoterapię nastolatków – szkoła ponadpodstawowa (sesje na żywo, raz w tygodniu);
psychoterapię dla rodziców, o ile ich problemy mają wpływ na funkcjonowanie dziecka.
Działania podjęte przez logopedów to, m.in.:
- diagnoza dzieci w ramach wczesnego wspomagania rozwoju;
- opiniowanie w sprawie WWR;
- diagnoza dzieci powyżej 7 r. ż-ocena rozwoju mowy;
- opiniowanie w sprawie objęcia dziecka pomocą logopedyczną w przedszkolu lub w szkole;
- przesiewowe badanie mowy grup 0;
- indywidualna terapia logopedyczna;
- likwidowanie wad mowy w ramach terapii logopedycznej;
- zajęcia z zakresu profilaktyki logopedycznej – wspomaganie rozwoju mowy dziecka;
- współpraca z rodzicami dzieci objętych terapią-porady;
- zajęcia doskonalące sprawność artykulacyjną aparatu mowy w przedszkolu/szkole;
- pomoc metodyczna dla nauczycieli przedszkola/szkoły z zakresu rehabilitacji logopedycznej.
Działania podjęte przez specjalistów w zakresie terapii pedagogicznej to, m.in.:
- dostosowanie form zajęć korekcyjno-kompensacyjnych do sytuacji pandemicznej, m.in.: prowadzenie terapii w formie stacjonarnej i formie zdalnej (za pomocą komunikatora typu skype, e-maila, telefonicznej);
- wyposażenie dzieci w pomoce terapeutyczne podczas trwania zajęć specjalistycznych w warunkach domowych (wypożyczanie na zajęcia online pomocy terapeutycznych);
- wyposażenie dzieci w karty pracy do samodzielnej pracy w domu (karty dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka);
- wskazywanie pomocy, publikacji terapeutycznych do wykorzystania podczas samodzielnej pracy w domu;
- dostosowanie warunków lokalowych (sala terapii) do sytuacji pandemicznej;
- stały kontakt z rodzicami dzieci objętych zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi na terenie poradni;
- porady indywidualne dla rodziców dzieci objętych zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi na terenie poradni.