
O PROJEKCIE – CEL, DLA KOGO, I CO DALEJ …
Jednym z głównych celów projektu jest objęcie kompleksową pomocą dziecka, u którego występuje ryzyko lub zdiagnozowano dysleksję rozwojową i dysfunkcję w zakresie motoryki oczu (konwergencja, akomodacja, niedowidzenie). Pragniemy, aby dziecko w dorosłym życiu mogło uniknąć trudności podobnych do tych z jakimi dzisiaj spotyka się w życiu szkolnym i społecznym. Takie holistyczne podejście do młodego człowieka nie tylko przyczynia się do szybszych postępów w terapii, ale również daje możliwość lepszego startu w dorosłe życie choćby przez możliwość osiągania lepszych wyników w nauce.
Kwestionariusz_przesiewowe badanie widzenia KWESTIONARIUSZ
Projekt Spojrzeć Inaczej pomorskie_SPOJRZEĆ_INACZEJ
Pomoce terapeutyczne
Narzędzia diagnostyczne i terapeutyczne do procesu widzenia

Przesiewowe badania widzenia w projekcie-ONYA
Przesiewowe badania widzenia w projekcie-Poradnia

Projekt „Spojrzeć Inaczej©”
wdrożony na podstawie
umowy współpracy zawartej pomiędzy
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną , a marką ONYA
W ramach przystąpienia poradni do projektu „Spojrzeć Inaczej©” poszerzony został zakres działania o wdrożenie przesiewowych badań widzenia wśród dzieci 6 – letnich z wykorzystaniem narzędzi i Karty badania wybranych parametrów wzrokowych opracowanych przez twórców projektu „Spojrzeć Inaczej©”, tj. marka ONYA.
Projekt „Spojrzeć Inaczej©” zostaje wdrożony na podstawie umowy współpracy zawartej między Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, a ONYA (PARAMID 3D Tomasz Wójcik z siedzibą w Warszawie (02-796), ul. Wąwozowa 25 lok. 29, zwanym dalej „ONYA”, reprezentowaną przez Małgorzatę Wójcik – Dyrektora ds. Rozwoju.
Poradnia wdraża jeden z głównych/szczegółowych celów przedsięwzięcia, tj. przeprowadzenie przesiewowych badań widzenia wśród dzieci 6-letnich.
Udział w projekcie „Spojrzeć Inaczej©” to kontynuacja działań poradni podjętych w roku szkolnym 2021/2022r. w zakresie badań procesu widzenia.
W roku szkolnym 2021/2022, m.in.:
- Przeprowadzone zostały nieinwazyjne badania w zakresie procesu widzenia (tj. przesiewowe badania widzenia) wśród uczniów klas III SP-8 w Słupsku. Łącznie w badaniu udział wzięły 83 osoby, w tym 42 dziewczynki, 41 chłopców. Do pogłębionej diagnozy specjalistycznej (okulistycznej/ optometrycznej) ze względu na występowanie nieprawidłowości w zakresie procesu widzenia – wskazanych zostało 36 uczniów, w tym 18 dziewczynki, 18 chłopców (celem pogłębionej diagnostyki było potwierdzenie lub wykluczenie zaburzeń procesu widzenia).
- Przeprowadzona została ocena funkcjonalna procesu widzenia wśród dzieci/uczniów z publicznych/niepublicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska. Łącznie w badaniu udział wzięło 123 osoby, w tym 107 osób wskazanych zostało do pogłębionej diagnozy specjalistycznej (ze względu na występowanie nieprawidłowości w zakresie procesu widzenia). U 44 osób specjalista (okulista/optometrysta) stwierdził zaburzenia procesu widzenia. W ramach wsparcia terapeutycznego wdrożona została, np. korekcja okularowa/terapia wzrokowa/ terapia widzenia/ pogłębiona konsultacja specjalistyczna (neurolog).
Powyższe dane wskazują na konieczność wykonywania przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych – w czasie/okresie, gdy u dziecka kształtuje się prawidłowe widzenie, tj. do 9 roku życia. To co jest istotne w tych działaniach diagnostycznych (przy określaniu grupy docelowej) – to brak określenia, nazwania „choroby”, dolegliwości w zakresie układu wzrokowego przez samo dziecko jak i rodziców (dziecko nie skarży się, więc nie ma wskazań do konsultacji). Od wczesnego wykrycia nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu widzenia zależy rozwój psychomotoryczny dziecka.
Jednym z założeń projektu Spojrzeć Inaczej © jest również zwiększenie świadomości rodziców/prawnych opiekunów/specjalistów/nauczycieli odnośnie procesu widzenia. Stąd prowadzona będzie kampania informacyjna na stronie poradni/ONYA oraz w samej placówce czy palcówkach oświatowych (publiczne/niepubliczne przedszkola i szkoły podstawowe na terenie miasta Słupska) oraz szkolenia/spotkania w zakresie celowości badania widzenia u dzieci w wieku przedszkolnym (działanie podejmowane na rzecz i z potrzeby Placówki, tj. w sytuacji, kiedy Placówka wyraża chęć zorganizowania takiego spotkania).
HONOROWY PATRONAT PREZYDENTA MIASTA SŁUPSKA


Opis planowanego wydarzenia wraz z programem działania

Tytuł projektu: „Spojrzeć Inaczej©”
Okres realizacji: rok szkolny 2022/2023
Realizator projektu: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku; ul. Narutowicza 9. oraz firma ONYA ul. Arkuszowa 75; 01-934 Warszawa.
Miejsce wdrożenia projektu: Publiczne przedszkola/szkoły z odziałami 6-latków (badania przesiewowe dla przedszkola/szkoły, które zgłosiło gotowość do udziału w badaniu).
Zasięg projektu: lokalny, publiczne/niepubliczne przedszkola i szkoły podstawowe na terenie miasta Słupska.
Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym 6 – letnie.
Osoba badająca: Renata Paździo / nauczyciel-pedagog, specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, Trener Treningu Widzenia, posiada liczne szkolenia w zakresie procesu widzenia.
Osoba szkoląca: specjaliści firmy ONYA.
Koordynator/autor projektu: Renata Paździo (telefon 691088965, e-mail. służbowy ppp.slupsk1@poczta.onet.pl (m.in.: strona merytoryczna projektu, badania przesiewowe).
Koordynator ds zarzadzania projektem: Wioletta Makuch (telefon 793229711, e-mail. służbowy ppp.slupsk1@poczta.onet.pl)
Cel ogólny projektu: przeprowadzenie przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych (6 – latków) z publicznych/niepublicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska.
Cel szczegółowy projektu:
- badanie przesiewowe wybranych parametrów wzrokowych, tj. ostrości widzenia, motoryki oczu, konwergencji, akomodacji za pomocą narzędzia stworzonego przez ONYA, tj. Karta badania wybranych parametrów wzrokowych;
- w przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia wskazanie działań w kierunku dalszej pogłębionej diagnostyki (konsultacje specjalistyczne: okulista, optometrysta) celem uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej czy podjęcia działań terapeutycznych;
- zwiększenie świadomości rodziców/nauczycieli/specjalistów poprzez wdrożenie bezpłatnych szkoleń/spotkań w zakresie celowości badania widzenia u dzieci w wieku przedszkolnym (działanie podejmowane na rzecz i z potrzeby palcówki, tj. w sytuacji kiedy placówka wyraża chęć zorganizowania takiego spotkania).
PROCEDURY BADAŃ PRZESIEWOWYCH
- Badanie przeprowadzamy na wniosek rodzica/prawnego opiekuna:
- W przypadku badania prowadzonego na terenie placówki (przedszkole, szkoła) – diagnosta otrzymuje wykaz dzieci/uczniów, których rodzice/prawni opiekunowie zgłosili akces w badaniu. Placówka otrzymuje procedury w zakresie przystąpienia do wydarzenia oraz procedury przebiegu badania.
- Rodzice/prawni opiekunowie otrzymują informację zwrotną tylko w przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia (zawarta zostanie informacja o sposobach dalszej diagnostyki/konsultacji specjalistycznej (okulista, optometrysta).
Do badań przesiewowych zostaną wykorzystane:
- Narzędzia diagnostyczne: Karta badania wybranych parametrów wzrokowych.
- Karta Badania Wybranych Parametrów Wzrokowych – to narzędzie stworzone przez zespół specjalistów ONYA® do badania przesiewowego wybranych parametrów wzrokowych, tj. ostrości widzenia, motoryki oczu, konwergencji, akomodacji, zeza.
HARMONOGRAM DZIAŁANIA
Projekt „Spojrzeć Inaczej©” to wieloetapowy proces działania.
Etap pierwszy – Działania informacyjno-promocyjno-diagnostyczne (termin: II połowa listopada 2022r./grudzień 2022r./planowany):
- Przygotowanie pisma przewodniego do placówek oświatowych (typu publiczne/niepubliczne przedszkola/szkoły) celem zaproszenia do udziału w Projekcie. Załączenie do pisma materiałów promocyjnych ONYA na temat projektu.
- Wskazanie liczby i rodzaju placówek oświatowych zgłaszających akces przystąpienia do badań przesiewowych w roku szkolnym 2022/2023.
- Uzyskanie Zgody na przeprowadzenie badania przesiewowego widzenia rodziców/prawnych opiekunów dziecka i jednocześnie Zgody na przetwarzanie danych osobowych celem przekazania liczby Kart badania wybranych parametrów wzrokowych.
- Przekazanie do placówek Kwestionariusza wywiadu z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka 6-letniego ONYA celem analizy środowiska rodzinnego dziecka (cel badawczy). Zbiór kwestionariuszy celem analizy.
- Przedstawienie ONYA Ogólnej informacji o placówkach biorących udział w projekcie po wstępnej rekrutacji.
Etap drugi – Przeprowadzenie badań przesiewowych (termin: grudzień 2022r.-30.06.2023r./planowany):
- Przeprowadzenie przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych (6 latków) z publicznych i niepublicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska (dotyczy placówek, które wyrażą chęć przystąpienia do badań) w roku szkolnym 2022/2023r.
- Grupę docelową stanowią wszystkie 6-letnie dzieci, których rodzice/prawni opiekunowie wyrażą zgodę na badanie, w tym dzieci z wadami wzroku, w korekcji okularowej.
- Badanie przesiewowe wybranych parametrów wzrokowych odbędzie się za pomocą bezpłatnie udostępnionych i dostarczonych Kart badania wybranych parametrów wzrokowych, a w przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia wskazanie działań w kierunku dalszej pogłębionej diagnostyki (konsultacje specjalistyczne: okulista, optometrysta, ortoptysty) celem uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej czy podjęcia działań terapeutycznych.
Etap trzeci – Działania badawcze (termin: grudzień 2022r.-31.08.2023r./planowany):
- Wskazanie liczby Kart badania wybranych parametrów wzrokowych potrzebnych do realizacji Projektu.
- Zwrot Kart badania wybranych parametrów wzrokowych niewykorzystanych do badań.
- Analiza Kart badania wybranych parametrów wzrokowych w zakresie parametrów wzrokowych zawartych w karcie badania, celem przestawienia wyników zbiorczych ONYA. Wyniki zbiorcze zawarte w Raporcie z wdrożenia badania. Raport przekazywany do ONYA po przeprowadzonym badaniu.
- Zwrot Kwestionariusza wywiadu z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka 6-letniego ONYA celem analizy środowiska rodzinnego dziecka (cel badawczy).
Etap czwarty – Informowanie placówki oświatowej (nauczycieli/rodziców/prawnych opiekunów) po przeprowadzonym badaniu o wyniku badania (termin: na bieżąco, po każdym przeprowadzanym badania).