Przesiewowe badanie wybranych funkcji wzrokowych (II edycja) – 2023/2024
Zakres działania – proces widzenia
II edycja projektu dotyczy trzech działań:
- wdrożenie badań przesiewowych wśród dzieci 6-letnich dla publicznych przedszkoli na terenie miasta Słupska;
- wdrożenie warsztatu szkoleniowego na poziomie podstawowym dla 20 publicznych przedszkoli na terenie miasta Słupska (tj. 40 nauczycieli przedszkoli, po 2 n-li z każdej placówki);
- wdrożenie warsztatu szkoleniowego na poziomie rozszerzonym dla 9 publicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska (tj. 17 nauczycieli tyflopedagogów).
Badanie przesiewowe widzenia:
- skierowane jest do dzieci 6-letnich;
- prowadzone jest na terenie przedszkola, za zgodą rodziców/prawnych opiekunów dziecka;
- przeprowadza nauczyciel przedszkola, który wziął udział w 4 godzinnym szkoleniu, pt. Wczesne wykrywanie zaburzeń widzenia w ramach przesiewowych badań widzenia;
- prowadzone jest za pomocą narzędzia diagnostycznego, tj. Karty badania wybranych parametrów wzrokowych dzieci w wieku 6-lat.
Karta badania wybranych parametrów wzrokowych dzieci w wieku 6-lat – narzędzie stworzone przez zespół specjalistów ONYA® do badania przesiewowego wybranych parametrów wzrokowych, tj. ostrości widzenia, motoryki oczu, konwergencji, akomodacji, zeza.
Wskazania dla rodziców/prawnych opiekunów dziecka:
Rodzice/prawni opiekunowie dziecka po badaniu, w przypadku stwierdzenia przez osobę diagnozującą nieprawidłowości w procesie widzenia – otrzymują wskazanie w kierunku dalszej pogłębionej diagnostyki (np. konsultacje specjalistyczne: okulista, optometrysta, ortoptysta) celem uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej czy podjęcia działań terapeutycznych.
Rodzice/prawni opiekunowie dziecka po badaniu, w przypadku stwierdzenia przez osobę diagnozującą nieprawidłowości w procesie widzenia – otrzymują wykaz placówek świadczących usługi w zakresie okulistyki/optometrii – Świadczenia z zakresu okulistyki-optometrii.
Rodzice/prawni opiekunowie dziecka po badaniu specjalistycznym, w przypadku potwierdzenia nieprawidłowości w procesie widzenia – mogą dostarczyć do placówki specjalistycznej, tj. Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, ul. Narutowicza 9 w Słupsku (sekretariat poradni czynny od 7.300-15.30) Zaświadczenia optometryczne lub okulistyczne. Na podstawie badania specjalistycznego wskazane zostaną metody i formy pracy w zakresie możliwości wzrokowych dziecka.
Wprowadzenie do warsztatu szkoleniowego: Wczesne wykrywanie zaburzeń widzenia w ramach przesiewowych badań widzenia. Poziom: podstawowy
- Opis warsztatu: Przedmiotem warsztatu jest poznanie procedur diagnozy wybranych parametrów procesu widzenia, nabycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia diagnozy widzenia na poziomie podstawowym, celem wyłonienia dzieci z nieprawidłowościami widzenia i wskazanie grupy dzieci z nieprawidłowościami do pogłębionej diagnozy specjalistycznej (optometrycznej lub okulistycznej). Celem pogłębionej diagnostyki jest potwierdzenie lub wykluczenie zaburzeń procesu widzenia.
- Zakres:
- Diagnoza wybranych parametrów widzenia – założenia.
- Prezentacja i omówienie procedur badania widzenia z wykorzystaniem Karty do badania wybranych parametrów wzrokowych dzieci w wieku 6-lat oraz pomocy diagnostycznych.
- Przekazanie wiedzy na temat wybranych paramentów widzenia (m.in.: motoryki oczu, konwergencji, akomodacji), niezbędnej nauczycielowi do prawidłowego przeprowadzenia diagnozy widzenia.
3. Cel szkolenia (ogólny): kierunkowe wsparcie uczestnika szkolenia w działaniach diagnostycznych na rzecz wczesnego wykrywania nieprawidłowości w widzeniu oraz rozwoju funkcji wzrokowych dziecka.
4. Cel szkolenia (szczegółowy):
- Motoryka oczu – badanie ruchów śledzących oczu pod względem utrzymania uwagi wzrokowej na bodźcu oraz badanie ruchów skokowych (sakkadowych) oczu pod względem utrzymania uwagi wzrokowej na bodźcu.
- Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PBK) – badanie zbieżności oczu, ocena próby pod względem zerwania w celu określenia dobrego widzenia z bliska.
- Pomiar sprawności akomodacji – badanie zdolności do szybkiego i sprawnego wyostrzania obrazu przy przerzucaniu wzroku z daleka na bliż i odwrotnie.
5. Szkolenie prowadzi: wykwalifikowany specjalista w zakresie procesu widzenia.
6. Warsztat z wykorzystaniem pomocy:
- Karta badania wybranych parametrów wzrokowych dzieci w wieku 6-lat – narzędzie stworzone przez zespół specjalistów ONYA® do badania przesiewowego wybranych parametrów wzrokowych, tj. ostrości widzenia, motoryki oczu, konwergencji, akomodacji, zeza.
- Pomoce diagnostyczne: kostka fiksacyjna (para), linijka konwergencyjno-akomodacyjna, przesłonka okluzyjna, pręt fiksacyjny Wolffa, okulary z przesłonką, przesłonka piratka, flipper.
7. Program warsztatu (zarys):
Moduł 1.Wprowadzenie w tematykę warsztatu.
- Widzenie jako proces fizyczno-psychiczny.
- Widzenie – jako śledzenie, sakkady, konwergencja, akomodacja.
(Zakres modułu: ruchy optomotoryczne oczu (ruchy śledzące/sakkadowe); klasyfikacja ruchów oczu; konwergencja, akomodacja, fiksacja w procesie widzenia).
Moduł 2. Diagnoza wybranych parametrów widzenia.
- Procedura przeprowadzenia badania.
- Próba z wykorzystaniem karty do badania wybranych parametrów wzrokowych oraz pomocy diagnostycznych:
- Motoryka oczu:
- Badanie ruchów oczu – ruchy śledzące.
- Badanie ruchów oczu – ruchy sakkadowe.
- Normy parametrów widzenia.
- Zaburzenia w/w parametrów widzenia.
- Objawy przy zaburzeniach.
8. Uczestnik warsztatu otrzyma:
- Zaświadczenie udziału w szkoleniu (100% udziału w szkoleniu ze względu na wdrożenie narzędzia i procedur do badania parametrów widzenia).
- narzędzie diagnostyczne: Karta badania wybranych parametrów wzrokowych dzieci w wieku 6-lat + Instrukcja do karty badania wybranych parametrów wzrokowych,
- procedury badawcze do każdego parametru widzenia,
- materiały szkoleniowe.
Wprowadzenie do warsztatu szkoleniowego: Wczesne wykrywanie zaburzeń widzenia w ramach przesiewowych badań widzenia. Poziom: rozszerzony – Zarys warsztatu_Poziom rozszerzony