PROJEKT SFINANSOWANY PRZEZ FUNDACJĘ BRE BANKU
Projekt
Pedagogika cyrku w terapii dzieci z zaburzeniami motoryki małej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Słupsku w miesiącu sierpniu 2011r. otrzymała od Fundacji BRE Banku dotację w wysokości 4.987,95 zł (cztery tysiące dziewięćset osiemdziesiąt siedem złotych dziewięćdziesiąt pięć groszy) na wdrożenie projektu „Pedagogika cyrku w terapii dzieci z zaburzeniami motoryki małej”. Dofinansowanie zostanie przeznaczone na:
— doposażenie gabinetu terapii w pomoce –rekwizyty cyrkowe
— warsztaty szkoleniowe dla nauczycieli przedszkola i nauczycieli kształcenia integrowanego, rodziców
— cykl zajęć dla dzieci 6-9 letnich z wykorzystaniem elementów technik cyrkowych jak żonglowanie,
balansowanie prowadzony przez specjalistów w tej dziedzinie.
Projekt będzie realizowany od 01.09.2011 do 30.06.2012r. Grupę docelową-bezpośrednią w projekcie stanowiądzieci w wieku 6-9 lat zdiagnozowane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, z zaburzeniami motoryki małej. Grupa pośrednia to nauczyciele przedszkola i kształcenia zintegrowanego oraz rodzice dzieci zakwalifikowanych do zajęć terapii.
Do działań terapeutycznych wpisane zostaną elementy prawie nieznanej w Polsce nowej formy – pedagogiki cyrku – nowatorskiej formy stymulacji aktywności ruchowej. Pedagogika cyrku jest:
— jedną z rodzajów pedagogiki zabawy, czyli uczenia i rozwijania umiejętności wśród dzieci poprzez
zabawę – to specyficzna forma zabawy, zbudowana w konwencji cyrkowej, pozwala na swobodę, improwizację, rozluźnienie mięśni dzięki wykorzystaniu rekwizytów cyrkowych
— jedną z metod poprawy koncentracji i koordynacji ruchu
— połączeniem wykonywania cyrkowych aktywności ruchowych i artystycznych umiejętności z pedagogicznymi treściami i celami.
Praca terapeutyczna skoncentruje się wokół jednej z czterech grup nieprawidłowości rozwoju dziecka: w zakresie rozwoju ruchowego – niezręczność manualna. Podzielona zostanie na 3 bloki tematyczne:
I ćwiczenia usprawniające koordynację oka i ręki, II ćwiczenia rozmachowe (rozluźnianie napięcia mięśni ramienia i przedramienia), III ćwiczenia usprawniające końcówki palców, nadgarstka i dłoni –usprawnianie małych ruchów ręki: dłoni, nadgarstka i palców. Na każdym etapie pracy terapeutycznej wykorzystane zostaną rekwizyty cyrkowe min : chusty do żonglowania, woreczki do rzucania, zręcznościowe łyżki, talerz żonglerski. Dodatkowo do zajęć terapeutycznych zostanie wdrożony cykl zajęć z wykorzystaniem elementów technik cyrkowych jak żonglowanie, balansowanieprowadzony przez specjalistów w tej dziedzinie.Założeniem projektu jest również wdrożenie do pracy terapeutycznej rodziców dzieci objętych projektem, nauczycieli przedszkola i klas kształcenia zintegrowanego.
Wszystkich zainteresowanych nowatorską formą stymulacji aktywności ruchowej zapraszamy do lektury – Centrum Edukacyjne Akson-Kraków.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Słupsku
ul. Narutowicza9
76-200 Słupsk
Podsumowanie I etapu wdrożenia projektu „ Pedagogika cyrku w terapii dzieci z zaburzeniami motoryki małej”
W ramach wdrożenia I etapu projektu zostały przeprowadzone w dniu 29.11.201.r. przez specjalistów w zakresie pedagogiki cyrku zajęcia usprawniające motorykę małą dla 20 uczniów z klas 0-III szkoły podstawowej
W ramach wdrożenia I etapu projektu zostały przeprowadzone w dniu 13.12.2011r. przez specjalistów w zakresie pedagogiki cyrku zajęcia usprawniające motorykę małą dla 20 uczniów z klas 0-III szkoły podstawowej
W ramach wdrożenia I etapu projektu zostały przeprowadzone przez specjalistów w zakresie pedagogiki cyrku warsztaty szkoleniowe dla nauczycieli przedszkola
W ramach wdrożenia I etapu projektu zostały przeprowadzone przez specjalistów w zakresie pedagogiki cyrku warsztaty szkoleniowe dla rodziców
W ramach wdrożenia I etapu projektu został zorganizowany kiermasz pomocy edukacyjno-terapeutycznych
DOTACJA Z FUNDACJI BRE BANKU
Zarząd Fundacji w 2010 rozpatrzył pozytywnie skierowany przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Słupsku ulica Narutowicza 9 do Fundacji wniosek o wsparcie finansowe przedsięwzięcia ”Bystre oczko”.
Cel realizacji Projektu
Projekt „Bystre oczko” nastawiony był na:
- wyposażenie dzieci z zaburzoną funkcją wzrokową w pomoce terapeutyczne
- doposażenie gabinetu terapii pedagogicznej w pomoce usprawniające funkcje wzrokowe
- ukierunkowanie rodziców na pracę dziecka w domu z wykorzystaniem pomocy
- wystawa pomocy usprawniających funkcje wzrokowe dla pracowników poradni
Przedstawione w projekcie cele w pełni zostały osiągnięte.
Działania jakie podjęto, aby osiągnąć wyznaczony cel?
- Zostały zakupione pomoce terapeutycznych dla dzieci 6-letnich z zaburzoną funkcją wzrokową
- Zostały zakupione pomoce terapeutycznych do gabinetu terapii
- Został przygotowany pakiet dla uczestników – 6 latków
- Zostały przygotowane dyplomy z okazji Dnia Dziecka
- Został opracowany scenariusz gali z okazji Dnia Dziecka
- Została zorganizowana i przeprowadzona gala z okazji Dnia Dziecka dla grupy 6-latków, na której wręczono dzieciom pakiet pomocy terapeutycznych ( min. gry usprawniające funkcje wzrokowe, publikacji – książki ( ćwiczenia) terapeutyczne )
- Zostały wręczone dyplomy z okazji Dnia Dziecka
- Zostało zorganizowane spotkania dla rodziców:
- Prezentacja zakupionych pomocy dla dzieci (pakiet) i sposób ich wykorzystania w domu.
- Prezentacja
- zakupionych
- pomocy do gabinetu terapii i przeprowadzenie warsztatu szkoleniowego z wykorzystaniem pomocy.
Na prośbę rodziców odbyło się jedno spotkanie na którym zrealizowano w/w zagadnienia.
- Została zorganizowana we współpracy z wydawnictwem Harmonia konferencja szkoleniowa ”Kolorowy świat pięciolatka” dla nauczycieli przedszkola i pracowników PP-P. Uczestnicy otrzymali materiały. Na konferencji zostały zaprezentowane pomoce edukacyjno-terapeutyczne – kiermasz publikacji
- Została zorganizowana wystawy pomocy usprawniających funkcje wzrokowe dla pracowników poradni-prezentacja pomocy zgromadzonych w gabinecie terapii w celu wzbogacenia warsztatu pracy, wiedzy wśród diagnostów: psycholog, pedagog, logopeda.
- Zostały przygotowane plakaty i ulotki
Liczba uczestników bezpośrednich Projektu
Łącznie uczestniczyło w projekcie: 11 osób
Rezultaty realizacji Projektu.
Wdrożenie do pracy terapeutycznej zakupionych pomocy edukacyjno-terapeutycznych uatrakcyjniło zajęcia – dzieci z dużym zaciekawieniem i zaangażowaniem wykonywały ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje wzrokowe. Efekty w rozwoju funkcji poznawczej widoczne będą w przyszłości. Zakupione pomoce będą wykorzystywane w dalszej pracy terapeutycznej z 6-latkami. Po okresie wakacyjnym rozpoczyna się dalszy etap terapii pedagogicznej.
Dużo radości sprawiły 6-latkom otrzymane pomoce edukacyjno-terapeutyczne. Z relacji rodziców wynika, że było to duże zaskoczenie nie tylko dla naszych milusińskich, ale i dla nich samych. Już po pierwszych dniach praca z dzieckiem w domu z wykorzystaniem pomocy stała się efektywniejsza, ukierunkowana. Dzięki temu zyskamy pewność, że dziecko pracuje w domu na właściwie dobranym materiale ćwiczeniowym.
Doposażenie gabinetu w pomoce wzbogaciło warsztat pracy terapeuty co przyczyni się do wzrostu stopnia usprawnienia zaburzonej funkcji wzrokowej.