DOTACJA OD FUNDACJI WBK
w ramach programu Bank Dziecięcych Uśmiechów
„Ćwiczenia usprawniające aparat ruchowy (motorykę małą) i grafomotorykę”
Zarząd Fundacji 31 marca 2009 rozpatrzył pozytywnie skierowany przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Słupsku ulica Narutowicza 9 do Fundacji wniosek o wsparcie finansowe przedsięwzięcia ”Ćwiczenia usprawniające aparat ruchowy (motorykę małą) i grafomotorykę”. Fundacja przyznała dofinansowanie w wysokości 5.000 tysiące złotych.
I faza projektu (wstępna) – stworzenie grup terapeutycznych ( wrzesień 2009) nabór uczniów do grup na podstawie opinii
postdiagnostycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, kontynuacja terapii wśród dzieci z I etapu projektu, kontynuacja współpracy z wydawnictwem Operon i Harmonia, nawiązanie współpracy z firmą Pelikan
Zostały stworzone cztery grupy terapeutyczne (terapia grupowa):
- grupa terapeutyczna dla dzieci 6-letnich
- grupa terapeutyczna dla dzieci 7-letnich
- grupa terapeutyczna dla dzieci 8-letnich
- grupa terapeutyczna dla dzieci 9-letnich
W stworzonych grupach znalazły się dzieci, które kontynuowały uczestnictwo w terapii jak i nowi uczestnicy zakwalifikowani na podstawie
opinii postdiagnostycznej.
- Kontynuacja współpracy z Wydawnictwem Operon ( realizacja „Programu Edukacyjno-Terapeutycznego Ortograffiti” i wdrożenie
- programu do zajęć usprawniających aparat ruchowy). Dzięki uczestnictwu w programie otrzymaliśmy Certyfikat Polskiego Towarzystwa
- Dysleksji potwierdzający udział w Programie ORTOGRAFFITI, zaświadczenie o uczestnictwie w projekcie, uczniowie otrzymali dyplomy.
- Kontynuacja współpracy z Wydawnictwem Harmonia – współpraca z wydawnictwem miała na celu:
- wdrożenia nowych publikacji edukacyjno-terapeutycznych do pracy terapeutycznej –katalog publikacji
- wdrożenie nowego programu „ Kolorowy świat pięciolatka” do pracy terapeutycznej – zorganizowanie we współpracy konferencji
- szkoleniowej
- wdrożenie nowych metod usprawniających funkcje percepcyjno-motoryczne i społeczno-emocjonalne do pracy terapeutycznej
- zorganizowanie we współpracy konferencji szkoleniowej
- Nawiązanie współpracy z firmą Pelikan – wdrożenie do pracy terapeutycznej nowych narzędzi pisarskich.
Placówka nawiązała współpracę z wydawnictwem Pelikan, celem wprowadzenia do pracy terapeutycznej produktu GRIFFIX marki Pelikan- czteroetapowy system wspierający naukę pisania- Na warsztatach szkoleniowych terapeuci zaprezentowali produkt i przeprowadzili wśród
rodziców, nauczycieli ankietę : „ Ocena produktu”.
II faza projektu (właściwa) – wdrażanie projektu, praca terapeutyczna w grupach ( październik 2009 – czerwiec 2010), przeprowadzenie warsztatów szkoleniowych i spotkań dla rodziców ( wrzesień 2009- grudzień 2010 )
- Ćwiczenia usprawniające aparat ruchowy odbywały się raz w tygodniu dla każdej grupy wiekowej. Każde zajęcia prowadzone były z wykorzystaniem zakupionych w I etapie projektu pomocy edukacyjno-terapeutycznych min: pomoce wspomagające rozwój sprawności manualnej, gry edukacyjno-terapeutyczne, labirynty manipulacyjne ,mozaiki i układanki, akcesoria do piaskownicy, grafomotoryczne wzory ( płytki dotykowe), grafomotoryczna plansza magnetyczna ,wzorce pisma – płytki grafomotoryczne, seria stempli tematycznych, serię pomocy dydaktycznych do kształtowania orientacji przestrzennej i intuicji geometrycznej, zmysły dotyk
- Zostały przeprowadzone spotkania i warsztaty szkoleniowe dla rodziców dzieci biorących udział w zajęciach usprawniających aparat ruchowy.
Spotkania zostały skierowane do rodziców dzieci 6-letnich i uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej
Tematyka spotkań dla rodziców dzieci 6-7letnich i uczniów klas I -III Szkoły Podstawowej
Imię i nazwisko prowadzącego |
Data zajęć |
Godzina zajęć |
Dla kogo zajęcia |
Temat i rodzaj zajęć |
Hanna Czerwieńska-Szulc |
15.10.2009 |
17.00-18.00 |
Spotkanie dla rodziców dzieci z klas zerowych i klas I-III SP | Dostosowanie wymagań do specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci 6-letnich, uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania. Prawa i obowiązki uczniów. |
Renata Paździo |
15.10.2009 |
18.00-19.00 |
Spotkanie dla rodziców dzieci z klas zerowych i klas I-III SP |
Organizacja i formy pracy korekcyjno-kompensacyjnej |
Hanna Czerwieńska-Szulc |
20. 10.2009 |
17.00-18.00 |
Spotkanie dla rodziców uczniów klas IV-VI SP | Dostosowanie wymagań do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją. Prawa i obowiązki uczniów. |
Renata Paździo |
20. 10.2009
|
18.00-19.00 | Spotkanie dla rodziców uczniów klas IV-VI SP | Organizacja i formy pracy korekcyjno-kompensacyjnej |
Warsztaty szkoleniowe zostały skierowane do rodziców dzieci 6-letnich i uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej. Na zajęciach zostały
wykorzystane pozyskane pomoce edukacyjno-terapeutyczne. Wśród rodziców została przeprowadzona ankieta ewaluacyjna
Imię i nazwisko prowadzącego |
Data zajęć |
Godzina zajęć |
Dla kogo zajęcia |
Temat i rodzaj zajęć |
Renata Paździo |
14.12.2009 |
16.00-17.30 |
Spotkanie dla rodziców dzieci z klas zerowych |
Ćwiczenia usprawniające motoryke małą i grafomotorykę |
Renata Paździo |
14.12.2009 |
17..30-18.30 |
Spotkanie dla rodziców dzieci z klas I-III SP |
Ćwiczenia usprawniające motoryke małą i grafomotorykę |
III faza projektu (końcowa) – ewaluacja projektu ( przeprowadzenie ankiet wśród rodziców, wyniki badań pedagogiczno-psychologicznych)
Ewaluacja projektu była prowadzona wśród rodziców dzieci uczestniczących w terapii, nauczycieli biorących udział w konferencji.
Jak wiele dzieci otrzymało bezpośrednie wsparcie poprzez tę dotację?
Rok 2008/2009
Z zajęć terapii grupowej skorzystało na przełomie września – stycznia 40 uczniów, na przełomie lutego i czerwca 58 uczniów.
Łącznie z zajęć skorzystało 98 uczniów.
Rok szkolny 2009/2010
Z zajęć terapii grupowej skorzystało na przełomie września – lutego 34 uczniów, na przełomie marca i czerwca 33 uczniów.
Łącznie z zajęć skorzystało 67 uczniów.
Łącznie z pomocy w trakcie realizacji projektu skorzystało : 165 osób.
Rodzaj wsparcia, które otrzymały powyższe dzieci
Gabinet terapii pedagogicznej został doposażony w pomoce edukacyjno-terapeutyczne. Dzięki zakupionym pomocom dzieci 6-letnie i uczniowie klas kształcenia zintegrowanego mogły usprawniać zaburzone funkcje motoryki małej. Chętnie i czynnie brały udział w zajęciach terapii. Pomoce uatrakcyjniły ćwiczenia- atrakcyjność zajęć jest jednym z czynników, który wpływa na efekt pracy ( usprawnienie zaburzonej motoryki jest czynnością bardzo trudną do usprawnienia, długotrwałą, wymagająca systematycznej pracy).
Czy inne dzieci skorzystają w przyszłości na tej dotacji?
Proces terapii jest procesem długotrwały –większość dzieci, która rozpoczęła terapię będzie kontynuowała uczestnictwo w zajęciach w
kolejnym roku szkolnym. Zostaną również stworzone nowe grupy terapeutyczne, których celem będzie usprawnianie zaburzonych funkcji motorycznych.
Korzyści, które spotkały pracowników i społeczność lokalną w następstwie przyznanej dotacji.
Rodzice dzieci, które kontynuowały uczestnictwo w zajęciach terapii:
Rodzice uczestniczyli w kolejnych spotkaniach warsztatowych i poradach indywidualnych. Dzięki czemu wzbogacali swoją wiedzę na tematkorzyści jakie płyną z wykorzystania w pracy terapeutycznej gotowych pomocy terapeutycznych. Część rodziców dokonała zakupu prezentowanych pomocy terapeutycznych i wykorzystała je w pracy z dzieckiem w domu. Rodzice uświadomili sobie, że używanie gotowych pomocy ma bardzo duży wpływ na wzrost stopnia usprawnienia zaburzonej funkcji. Terapeuci zyskali pewność, że dziecko pracuje w domu na właściwie dobranym materiale ćwiczeniowym.
Rodzice dzieci, które zostały wdrożone do zajęć terapii:
Rodzice uczestniczyli w spotkaniach i warsztatach szkoleniowych, poradach indywidualnych. Dzięki temu zostali wyposażeni w wiedzę na temat korzyści jakie płyną z wykorzystania w pracy terapeutycznej gotowych pomocy terapeutycznych. Mieli możliwość skorzystania dwukrotnie z kiermaszu terapeutycznego- na którym prezentowane były publikacje terapeutyczne.
Terapeuci
Dzięki pozyskaniu pomocy edukacyjno-terapeutycznych terapeuci mogli wdrożyć do swojej pracy terapeutycznej nowe metody i techniki pracy z dzieckiem z dysfunkcjami min; elementy Metody Dobrego Startu.