Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku

ul. Narutowicza 9, 76-200 Słupsk; e-mail: sekretariat@ppp.slupsk.pl; tel./fax: (59) 845 60 20; tel. kom. 793 229 722

Plakat - Proces widzenia informacja na naszej stronie Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
projekty profilaktyczno - edukacyjno
PODSTAWOWE INFORMACJE O PROJEKCIE
Kontynuacja działań w roku szkolnym 2024/2025
  1. Tytuł projektu: Widzę -III edycja.
  2. Okres realizacji: rok szkolny 2024/2025
  3. Realizator projektu: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku ul. Narutowicza 9.
  4. Miejsce wdrożenia projektu:
  • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku ul. Narutowicza 9.
  • Publiczne przedszkola (badania przesiewowe dla przedszkola, które zgłosiło gotowość do udziału w badaniu).
  • Publiczne szkoły podstawowe (badania przesiewowe dla szkoły, która zgłosiła gotowość do udziału w badaniu).
  1. Zasięg projektu: lokalny, publiczne/niepubliczne przedszkola i szkoły podstawowe na terenie miasta Słupska.
  2. Partnerzy lokalni/pozalokalni w zakresie procesu widzenia: specjaliści w zakresie okulistyki, optometryści, ortoptyści, optycy, tyflopedagodzy zainteresowani nawiązaniem współpracy (planowane).
  3. Grupa docelowa:
  • dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 letnie;
  • uczniowie klas I-VIII szkoły podstawowej;
  • uczniowie szkół ponadpodstawowych.
  1. Osoba badająca: Renata Paździo / nauczyciel-pedagog, specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, tyflopedagog, Trener Treningu Widzenia, posiada liczne szkolenia w zakresie procesu widzenia/.
  2. Koordynator/autor projektu: Renata Paździo
  3. Cel ogólny projektu: przeprowadzenie przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych  i uczniów szkół podstawowych oraz ocena funkcjonalna widzenia u dzieci przedszkolnych  i uczniów szkół podstawowych/ponadpodstawowych w ramach diagnozy psychologiczno – pedagogicznej, logopedycznej, integracji sensorycznej  z publicznych/niepublicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska.
  1. Cel szczegółowy projektu:
  • wstępna ocena procesu widzenia (ocena wybranych parametrów widzenia, m.in.: akomodacji, konwergencji, widzenia obuocznego, motoryki oczu);
  • wskazanie w przypadku występowania nieprawidłowości w procesie widzenia przeprowadzenie pogłębionej diagnozy specjalistycznej (optometrycznej/okulistycznej) celem uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej czy podjęcia działań terapeutycznych; 
  • zwiększenie świadomości rodziców odnośnie widzenia (często rodzice nie zdają sobie sprawy z tego, że problemy z widzeniem, to nie tylko wady wzroku i obniżona ostrość widzenia, że brak widocznych objawów, nie oznacza problemów z widzeniem);
  • propagowanie wiedzy na temat procesu widzenia wśród nauczycieli/pedagogów/terapeutów/specjalistów, celem dostosowania wymagań edukacyjno-terapeutycznych oraz metod i form pracy do aktualnych potrzeb i możliwości wzrokowych dziecka, zachęcania rodziców/prawnych opiekunów do przesiewowego badanie widzenia czy konsultacji specjalistycznych (okulista, optometrysta) w celu uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej;
  • propagowanie wiedzy na temat procesu widzenia na stronie poradni (artykuły, filmiki edukacyjne, e-konferencje, szkolenia).
PROCEDURY OCENY FUNKCJONALNEJ WIDZENIA
  1. Badanie przeprowadzamy na wniosek rodzica/prawnego opiekuna dziecka:
  1. Rodzice/prawni opiekunowie zostają zapoznani z wynikiem badania. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w procesie widzenia otrzymują  wskazanie do pogłębionej diagnozy specjalistycznej (m.in.: okulista,optometrysta,fizjoterapeuta,neurolog). 

Ważne! Ocena funkcjonalna widzenia to badanie przesiewowe.

Przesiewowe badanie widzenia  to badanie profilaktyczne. Podczas badania przesiewowego widzenia diagnosta nie stwierdza zaburzeń widzenia. Celem badania jest wstępna ocena procesu widzenia oraz przekazanie ogólnej informacji o procesie widzenia. W przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia wskazane jest działanie w kierunku pogłębionej diagnostyki specjalistycznej (okulista, optometrysta) celem uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej. Wynik badania uzyskany w ramach oceny procesu widzenia  nie jest ostatecznym rozpoznaniem, ponieważ nie jest badaniem medycznym i nie może zastąpić konsultacji przeprowadzonej przez specjalistę (m.in.: okulistę/optometrystę). 

NARZĘDZIA/POMOCE I SPRZĘT W ZAKRESIE OCENY FUNKCJONALNEJ PROCESU WIDZENIA

Do badania widzenia (oceny funkcjonalnej widzenia) zostaną wykorzystane, m.in.:

  • Pomoce/akcesoria diagnostyczne ogólnodostępne oraz własnego autorstwa, m.in.: Karta oceny funkcjonalnej procesu widzenia, tj. ocena wybranych parametrów widzenia w zakresie, np. ostrości wzroku do dali/bliży, motoryki oczu, punktu bliski konwergencji, punktu bliży akomodacji, sprawności akomodacji, widzenia obuocznego.
  • Autorefraktometr – aparat do badania przesiewowego procesu widzenia, tzw. Portable Vision Screener PVS-200.
Portable Vision Screener PVS-200 jest ręcznym, przenośnym, bezinwazyjnym urządzeniem do przesiewowego badania widzenia.

Przeznaczenie:

Urządzenie zostanie wykorzystane do:

  • przeprowadzenia nieinwazyjnych badań w zakresie procesu widzenia, tj. przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych/szkolnych;
  • wyłonienia dzieci/uczniów z nieprawidłowościami widzenia i wskazanie do pogłębionej diagnostyki specjalistycznej (okulista/optometrysta) celem potwierdzenia/ wykluczenia nieprawidłowości w procesie widzenia czy podjęcia działań terapeutycznych;
  • wykonania badania przesiewowego obu oczu jednocześnie z  odległości 1 metra.
  • Wskazania diagnostyczne w zakresie diagnozy autorstwa Mikołaj Markiewicz /Instytut Treningu i Terapii Widzenia/.
  • Wskazania diagnostyczne w zakresie diagnozy autorstwa Barbara Pakuła /Akademia Ćwiczę Oko/.
PRZEBIEG BADANIA W ZAKRESIE OCENY FUNKCJONALNEJ PROCESU WIDZENIA

Przebieg badania procesu widzenia (ocena funkcjonalna widzenia  z wykorzystaniem w/w narzędzi/pomocy/sprzętu), m.in.:

1). Określenie preferencji oka.

2). Badanie ostrości wzroku do dali/bliży.

3). Kontrast – bliż/dal.

4). Badanie ruchów oczu – ruchy skaczące (sakkadowe).

5). Badanie ruchów oczu – ruchy śledzące.

6). Badanie ruchów oczu – ruchy wergencyjne.

7). Badanie ustawienia gałek ocznych dal/bliż- test zasłaniania (cover test).

8). Pomiar punktu bliskiego konwergencji (PKB).

9). Pomiar bliży akomodacji (PBA). 

10). Sprawność akomodacji.

11). Widzenie obuoczne/stereoskopowe.

12). Percepcja wzrokowa (w zakresie wybranych aspektów, m.in.: koordynacji wzrokowo-ruchowej, analizy i syntezy wzrokowej, stałości spostrzegania, spostrzegania figury i tła, spostrzegania położenia przedmiotów w przestrzeni, spostrzegania stosunków przestrzennych).

Czas badania: dostosowany do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.

PROCEDURY BADAŃ PRZESIEWOWYCH
  1. Badanie przeprowadzamy na wniosek rodzica/prawnego opiekuna:
  • W przypadku badania prowadzonego na terenie placówki (przedszkole, szkoła) – diagnosta otrzymuje wykaz dzieci/uczniów, których rodzice/prawni opiekunowie zgłosili akces w badaniu. Diagnosta z dyrektorem placówki ustala przebieg i termin badania.
  1. Rodzice/prawni opiekunowie zostają zapoznani z wynikiem badania. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w procesie widzenia otrzymują  wskazanie do pogłębionej diagnozy specjalistycznej (m.in.: okulista, optometrysta, fizjoterapeuta, neurolog). 

Ważne! 

Przesiewowe badanie widzenia  to badanie profilaktyczne. Podczas badania przesiewowego widzenia diagnosta nie stwierdza zaburzeń widzenia. Celem badania jest wstępna ocena procesu widzenia oraz przekazanie ogólnej informacji o procesie widzenia. W przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia wskazane jest działanie w kierunku pogłębionej diagnostyki specjalistycznej (okulista, optometrysta) celem uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej. Wynik badania uzyskany w ramach oceny procesu widzenia  nie jest ostatecznym rozpoznaniem, ponieważ nie jest badaniem medycznym i nie może zastąpić konsultacji przeprowadzonej przez specjalistę (m.in.: okulistę/optometrystę). 

SPRZĘT/POMOCE DO BADANIA PRZESIEWOWEGO PROCESU WIDZENIA
  • Autorefraktometr – aparat do badania przesiewowego procesu widzenia, tzw. Portable Vision Screener PVS-200.
Portable Vision Screener PVS-200 jest ręcznym, przenośnym, bezinwazyjnym urządzeniem do przesiewowego badania widzenia.

Przeznaczenie:

Urządzenie zostanie wykorzystane do:

  • przeprowadzenia nieinwazyjnych badań w zakresie procesu widzenia, tj. przesiewowych badań widzenia wśród dzieci przedszkolnych/szkolnych;
  • wyłonienia dzieci/uczniów z nieprawidłowościami widzenia i wskazanie do pogłębionej diagnostyki specjalistycznej (okulista/optometrysta) celem potwierdzenia/ wykluczenia nieprawidłowości w procesie widzenia czy podjęcia działań terapeutycznych;
  • wykonania badania przesiewowego obu oczu jednocześnie z  odległości 1 metra.
  • Pomoce/akcesoria diagnostyczne ogólnodostępne oraz własnego autorstwa, m.in.: Karta oceny funkcjonalnej procesu widzenia, tj. ocena wybranych parametrów widzenia w zakresie, np. ostrości wzroku do dali/bliży, motoryki oczu, punktu bliski konwergencji, punktu bliży akomodacji, sprawności akomodacji, widzenia obuocznego.
GRUPA DOCELOWA I ZAKRES DZIAŁANIA - 2024/2025
Dzieci 6-letnie z publicznych placówek oświatowych (dotyczy przedszkoli NR 5, 6, 8, 24, 25, które nie uczestniczyły w badaniu przesiewowym dzieci 5-letnich w roku szkolnym 2023/24).
Dzieci 6-letnie z publicznych placówek oświatowych - odziały zerowe w szkołach (dotyczy szkoły podstawowej NR 1, 4, 6).
Uczniowie klas III szkoły podstawowej.
Uczniowie klas IV szkoły podstawowej - dotyczy szkoły nr 5, 8, 9, 11, 16 ze względu na brak przeszkolonych specjalistów w zakresie procesu widzenia.
  • Badanie przesiewowe widzenia prowadzone na terenie przedszkola, za zgodą rodziców/prawnych opiekunów dziecka (dotyczy dzieci bez wady wzroku).
  • Badanie z wykorzystaniem sprzętu typu autorefraktometr, tzw. Portable Vision Screener PVS-200  lub Karty oceny funkcjonalnej widzenia, tj. ocena wybranych parametrów widzenia w zakresie , np. motoryki oczu, punktu bliskiego konwergencji, punktu bliży akomodacji, sprawności akomodacji, ustawienia gałek ocznych – test zasłaniania (Cover Test).
  • Dyrektor placówki za pomocą formularza Formularz-zgloszeniowy-widzenie (przedszkole) lub Formularz-zgloszeniowy-widzenie (szkoła) zgłasza placówkę e-mailowo na adres pazdio@ppp.slupsk.pl (w tytule e-maila należy wpisać Badania przesiewowe widzenia). Nabór do badań odbywa się w systemie ciągłym, tzn.: można zgłaszać placówkę od września 2024r. do kwietnia 2025r.
  • Diagnosta kontaktuje się z placówką celem ustalenia terminu badania.
  • Diagnosta w dniu badania otrzymuje listę dzieci, których rodzice/prawni opiekunowie wyrazili zgodę na badanie (lista powinna zawierać imię i nazwisko dziecka, datę urodzenia, podpis rodzica/prawnego opiekuna o zgodzie na badanie). Wzór do pobrania LISTA_ZGODA_WIDZENIE  (przedszkole) i LISTA_ZGODA_WIDZENIE (szkoła).
  • Rodzice/prawni opiekunowie dziecka po badaniu otrzymują informacje zwrotną, tzn. wynik badania.
  • Rodzice/prawni opiekunowie dziecka w przypadku stwierdzenia przez diagnostę nieprawidłowości w procesie widzenia otrzymują informację, tj. wskazanie w kierunku pogłębionej diagnozy specjalistycznej (okulista, optometrysta, ortoptysta) celem potwierdzenie lub wykluczenie zaburzeń procesu widzenia.

Ważne! 

Przesiewowe badanie widzenia  to badanie profilaktyczne. Podczas badania przesiewowego widzenia diagnosta nie stwierdza zaburzeń widzenia. Celem badania jest wstępna ocena procesu widzenia oraz przekazanie ogólnej informacji o procesie widzenia. W przypadku nieprawidłowości w procesie widzenia wskazane jest działanie w kierunku pogłębionej diagnostyki specjalistycznej (okulista, optometrysta) celem uzyskania pełnej diagnozy wzrokowej. Wynik badania uzyskany w ramach oceny procesu widzenia  nie jest ostatecznym rozpoznaniem, ponieważ nie jest badaniem medycznym i nie może zastąpić konsultacji przeprowadzonej przez specjalistę (m.in.: okulistę/optometrystę). 

Słupski Program Profilaktyczno-Terapeutyczny dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. Widzę, słyszę.
Plakat Słupsk
PROGRAM OBJĘTY PATRONATEM PREZYDENTA MIASTA SŁUPSKA

Program powstał na podstawie analizy działań pilotażowych w zakresie procesu widzenia i słyszenia (m.in.: badania przesiewowe widzenia i słuchu w okresie 2022-2024 dla dzieci 5-6 letnich) oraz analizy środowiska szkolno-przedszkolnego w zakresie procesu widzenia i słyszenia (m.in.: dane liczbowe/ilościowe w zakresie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie słabowidzenia i słabosłyszenia, godzin rewalidacyjnych, surdopedagogów/tyflopedagogów, gabinetów specjalistycznych, doposażenie w pomoce specjalistyczne).

W oparciu o analizę środowiska szkolno-przedszkolnego został sformułowany cel programu: wsparcie w zakresie profilaktyki procesu widzenia i słyszenia dzieci przedszkolnych 5-6 letnich i uczniów klas III – IV szkół podstawowych z publicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska (tj. przeprowadzenie przesiewowych badań procesu widzenia/słyszenia) oraz wsparcie działań rewalidacyjnych w zakresie słabowidzenia i słabosłyszenia (m.in.: wdrożenie zajęć rewalidacji zgodnie z kwalifikacjami,   zatrudnienie specjalisty, stworzenie gabinetów specjalistycznych w palcówkach integracyjnych/poradni, doposażenie gabinetów w pomoce specjalistyczne, finasowanie specjalistycznych szkoleń/warsztatów/konferencji/studiów w zakresie procesu widzenia/słyszenia).

W ramach wdrożenia Słupskiego Programu Profilaktyczno-Terapeutycznego dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. Widzę, słyszę” kontynuowane będą działania w zakresie projektu profilaktyczno – edukacyjnego „Widzę – III edycja” oraz projektu Spojrzeć Inaczej © (III edycja) https://ppp.slupsk.pl/projekt-spojrzec-inaczej/.

Projekty  „Widzę” i „Spojrzeć Inaczej ©” został włączony do działań programowych Słupskiego Programu Profilaktyczno-Terapeutycznego dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. Widzę, słyszę”.

Włączenie projektu „Widzę” i „Spojrzeć Inaczej ©”  do Słupskiego Programu Profilaktyczno-Terapeutycznego dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. Widzę, słyszę” ma na celu zwiększenie świadomość rodziców, nauczycieli, specjalistów na temat rozmiaru zaburzeń procesu widzenia i słyszenia, wsparcie nauczycieli, specjalistów zapewniając im wiedzę, narzędzia oraz inne formy pomocy w diagnozie  i terapii.

Naszym celem jest przyczynianie się do poprawy sytuacji dzieci z zaburzeniami wzrokowymi i słuchowymi poprzez współpracę międzysektorową, dlatego opracowaliśmy Słupski Program Profilaktyczno-Terapeutyczny dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. Widzę, słyszę”.

Zarys programu – podstawowe informacje o programie:

1.Tytuł projektu: Słupski Program Profilaktyczno-Terapeutyczny dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, pt. „Widzę/słyszę”.

2.Okres realizacji (planowany): 5 lat (rok szkolny: 2024/2025; 2025/2025; 2026/2027; 2027/2028; 2029/2030).

3.Realizator/miejsce wdrożenia programu: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku ul. Narutowicza 9; publiczne przedszkola (20 placówek); publiczne szkoły podstawowe (11 szkół); SOSW.

4.Zasięg projektu: lokalny, publiczne przedszkola i szkoły podstawowe/ponadpodstawowe na terenie miasta Słupska.

5.Grupa docelowa bezpośrednia (badania przesiewowe): dzieci w wieku przedszkolnym 5-6 letnie; uczniowie klas III i IV szkoły podstawowej.

6.Grupa docelowa pośrednia: nauczyciele przedszkoli, specjaliści (tyflopedagog/surdopedagog), dzieci od 3-6 r.ż, uczniowie szkół podstawowych/ponadpodstawowych, rodzice.

7.Osoba badająca: Renata Paździo (nauczyciel-pedagog; specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, tyflopedagog, Trener Treningu Widzenia, posiada liczne szkolenia w zakresie procesu widzenia); Katarzyna Sadowy (nauczyciel-pedagog; specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, tyflopedagog, surdopedagog, posiada liczne szkolenia w zakresie procesu słyszenia); 17 specjalistów szkolnych (tyflopedagog); 20 n-li przedszkola.

8.Cel główny projektu: przeprowadzenie przesiewowych badań procesu widzenia/słyszenia wśród dzieci przedszkolnych (5-6 latków) i uczniów klas III -IV szkół podstawowych z publicznych placówek oświatowych na terenie miasta Słupska.

9.Główne założenia programu: opracowany na podstawie działań pilotażowych w zakresie procesu widzenia i słyszenia oraz analizy środowiska szkolno-przedszkolnego w zakresie procesu widzenia i słyszenia.

Skip to content
Verified by MonsterInsights