- Założenia organizacyjno-programowe
- Program opracowany jest dla: uczniów klas I-III i IV-VIII szkoły podstawowej, dzieci 6 letnich (grupy zerowe).
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne odbywają się w systemie: raz lub co dwa tygodnie.
- Jednostka terapeutyczna trwa: 45 minut.
- Forma pracy – grupowa/indywidualna.
- Liczba uczestników zajęć terapii grupowej – do pięciu osób.
- Kryteria doboru grupy terapeutycznej
Do zajęć kwalifikowani są uczniowie/dzieci diagnozowani/e w poradni psychologiczno-pedagogicznej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się odnoszą się do uczniów w normie intelektualnej, którzy mają trudności w przyswajaniu treści dydaktycznych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania poznawczo-percepcyjnego /dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia, a także niższe niż przeciętne możliwości intelektualne)
- ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się (specjalne trudności odnoszą się do uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi)
- Cele terapeutyczne programu
- Stymulowanie funkcji psychomotorycznych.
- Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych oraz doskonalenie umiejętności szkolnych – poprawnego mówienia, czytania i pisania (pod względem kaligraficznym i ortograficznym).
- Rozwijanie emocjonalno-społecznej i motywacyjnej sfery rozwoju dziecka.
- Wdrażanie do aktywności w realizowaniu zadań terapeutycznych w szkole i w domu.
- Wyzwolenie potencjalnych możliwości i zainteresowań dziecka oraz wzmacnianie jego mocnych stron.
- Systematyczna współpraca z rodzicami prowadząca do ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych.
- Metody pracy z uczniami
Metody prace zawarte w programie:
- Program terapeutyczny dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- Zadania terapeutyczne
Wdrażanie zadań terapeutycznych zawartych w programie docelowym „Program terapeutyczny dla uczniów/dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.
6. Procedury udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych
7. Wniosek
Prowadząca:
Wioletta Majewska
Metody nauki czytania
Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania -ORE
Ja czytam-Wydawnictwo Operon
BEZPŁATNE MATERIAŁY DO TERAPII
Do pobrania bezpłatne materiały edukacyjne -Wydawnictwo PUS
Blog Moje Bambino-do pobrania karty parcy
Darmowe materiały do pobrania (ćwiczenia do nauki czytania) - Wydawnictwo WIR
Edukacja w domu-Wydawnictwo Harmonia
Karty pracy online/propozycja
- Kolorowanka – https://etechnologie.pl/kolorowanki/
- Puzzle – https://etechnologie.pl/puzzle-1/index.html
- Platforma MORPHUN: https://morphun.education/
- Edukacja najmłodszych http://www.necio.pl/
Karty pracy do pobrania/propozycja
- Karty pracy – Zestaw kart pracy-trening mózgu (autorstwa indywidualni.pl)/PDF)
- Karta pracy – Szlaczki z różnych stron świata/PDF
- Karty pracy – grafomotoryka (wg autorstwa-publikacja grafomotoryka/PDF)
- Ćwiczenia grafomotoryczne dla dzieci. https://www.kolorowe-obrazki.pl/cwiczenia-grafomotoryczne/
- Grafmotoryka https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/jesien/
- Grafomotoryka – rysowanie po śladzie http://bystredziecko.pl/grafomotoryka-rysowanie-po-sladzie/
- Grafomotoryka-karty pracy – https://www.twinkl.pl/resource/po-t-l-154-karty-przygotowanie-do-nauki-pisania-polish
- Karty pracy – grafomotoryka http://my-life-my-passion-my-choice.blogspot.com/2015/02/grafomotoryka.html
- Karty pracy – grafomotoryka https://blizejprzedszkola.pl/jesienne-liscie-pd,3,7080.html#
- Karty pracy https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/
- Karty pracy do pobrania-grafomotoryka https://pl.pinterest.com/pin/332492384969405077/
Publikacje/propozycja (Wydawnictwo Edukacyjno-Terapeutyczne Harmonia)
- ĆWICZ SPOSTRZEGAWCZOŚĆ – część 1 https://harmonia.edu.pl/pl/p/CWICZ-SPOSTRZEGAWCZOSC-czesc-1/1273
- ĆWICZ SPOSTRZEGAWCZOŚĆ – część 2 https://harmonia.edu.pl/pl/p/CWICZ-SPOSTRZEGAWCZOSC-czesc-2/1274
- ĆWICZ SPOSTRZEGAWCZOŚĆ – część 3 https://harmonia.edu.pl/pl/p/CWICZ-SPOSTRZEGAWCZOSC-czesc-3/1275
- ĆWICZ SPOSTRZEGAWCZOŚĆ – część 4 https://harmonia.edu.pl/pl/p/CWICZ-SPOSTRZEGAWCZOSC-czesc-4/1276
- KONCENTRUJĘ SIĘ, WIĘC ROZWIĄZUJĘ https://harmonia.edu.pl/pl/p/KONCENTRUJE-SIE%2C-WIEC-ROZWIAZUJE/430
- KRAMIK – Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne https://harmonia.edu.pl/pl/p/KRAMIK-Cwiczenia-korekcyjno-kompensacyjne/852
- NA DWIE RĘCE. ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE https://harmonia.edu.pl/pl/p/NA-DWIE-RECE.-CWICZENIA-GRAFOMOTORYCZNE/1023
- NA MOJE OKO I UCHO https://harmonia.edu.pl/pl/p/NA-MOJE-OKO-I-UCHO/1095
- ODSZUKAJ I NAZWIJ – Zabawy utrwalające wymowę głosek r, l, li, k, ki, g, gi https://harmonia.edu.pl/pl/p/ODSZUKAJ-I-NAZWIJ-Zabawy-utrwalajace-wymowe-glosek-r%2C-l%2C-li%2C-k%2C-ki%2C-g%2C-gi/1138
- ODSZUKAJ I NAZWIJ – Zabawy utrwalające wymowę głosek szeregu ciszącego, syczącego i szumiącego https://harmonia.edu.pl/pl/p/ODSZUKAJ-I-NAZWIJ-Zabawy-utrwalajace-wymowe-glosek-szeregu-ciszacego%2C-syczacego-i-szumiacego/1137
- PERSKIE OKO – Ćwiczenia percepcji wzrokowej dla dzieci w młodszym wieku szkolnym https://harmonia.edu.pl/pl/p/PERSKIE-OKO-Cwiczenia-percepcji-wzrokowej-dla-dzieci-w-mlodszym-wieku-szkolnym/310
- SUPEROKO. Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, koordynację ruchowo-wzrokową i orientację przestrzenną dla dzieci i dorosłych https://harmonia.edu.pl/pl/p/SUPEROKO.-Cwiczenia-usprawniajace-percepcje-wzrokowa%2C-koordynacje-ruchowo-wzrokowa-i-orientacje-przestrzenna-dla-dzieci-i-doroslych/987
- SYLABOWE OKIENKA – Ćwiczenia usprawniające analizator wzrokowy https://harmonia.edu.pl/pl/p/SYLABOWE-OKIENKA-Cwiczenia-usprawniajace-analizator-wzrokowy/832
- TRUDNE LITERY B, D, G, P – Zeszyt ćwiczeń dla klas 0 i I–III https://harmonia.edu.pl/pl/p/TRUDNE-LITERY-B%2C-D%2C-G%2C-P-Zeszyt-cwiczen-dla-klas-0-i-IIII/40
- UZUPEŁNIANKI GRAFICZNE https://harmonia.edu.pl/pl/p/UZUPELNIANKI-GRAFICZNE/1121
- LUSTRZANE ODBICIA ZWIERZĄT – Sprawdź, jak spostrzegawczy jesteś https://harmonia.edu.pl/pl/p/LUSTRZANE-ODBICIA-ZWIERZAT-Sprawdz%2C-jak-spostrzegawczy-jestes/699
- 120 POMYSŁÓW NA TERAPIĘ PERCEPCJI WZROKOWEJ https://harmonia.edu.pl/pl/p/120-POMYSLOW-NA-TERAPIE-PERCEPCJI-WZROKOWEJ/1590
- SPÓJRZ UWAŻNIE CZ.1 https://harmonia.edu.pl/pl/p/SPOJRZ-UWAZNIE-CZ.1/1654
- SPÓJRZ UWAŻNIE CZ.2 https://harmonia.edu.pl/pl/p/SPOJRZ-UWAZNIE-CZ.2/1658
- SPÓJRZ UWAŻNIE CZ.3 https://harmonia.edu.pl/pl/p/SPOJRZ-UWAZNIE-CZ.3/1659
- TERAPIA RĘKI OD A DO Z. NARYSUJ WZORY https://harmonia.edu.pl/pl/p/TERAPIA-REKI-OD-A-DO-Z.-NARYSUJ-WZORY-/1722
- TERAPIA RĘKI OD A DO Z. ŚCIEŻKI GRAFOMOTORYCZNE https://harmonia.edu.pl/pl/p/TERAPIA-REKI-OD-A-DO-Z.-SCIEZKI-GRAFOMOTORYCZNE-/1637
- TERAPIA RĘKI OD A DO Z. GRAFOMOTORYCZNE ULICE https://harmonia.edu.pl/pl/p/TERAPIA-REKI-OD-A-DO-Z.-GRAFOMOTORYCZNE-ULICE-/1640
- TERAPIA RĘKI OD A DO Z. POŁĄCZ PUNKTY https://harmonia.edu.pl/pl/p/TERAPIA-REKI-OD-A-DO-Z.-POLACZ-PUNKTY/1638
- TERAPIA RĘKI OD A DO Z. OBIE RĄCZKI RYSUJĄ https://harmonia.edu.pl/pl/p/TERAPIA-REKI-OD-A-DO-Z.-OBIE-RACZKI-RYSUJA/1639
- KRZYŻÓWKI NA CAŁY ROK DLA DZIECI UCZĄCYCH SIĘ CZYTAĆ, PISAĆ I ROZWIĄZYWAĆ ŁAMIGŁÓWKI https://harmonia.edu.pl/pl/p/KRZYZOWKI-NA-CALY-ROK-DLA-DZIECI-UCZACYCH-SIE-CZYTAC%2C-PISAC-I-ROZWIAZYWAC-LAMIGLOWKI-/1888
- KRESKOWANKI https://harmonia.edu.pl/pl/p/KRESKOWANKI/1752
- KODOWANKI NA CZTERY PORY ROKU https://harmonia.edu.pl/pl/p/KODOWANKI-NA-CZTERY-PORY-ROKU-/1749
- UZUPEŁNIANKI LOGICZNE https://harmonia.edu.pl/pl/p/UZUPELNIANKI-LOGICZNE/1731
- ZESZYT PEŁEN LABIRYNTÓW https://harmonia.edu.pl/pl/p/ZESZYT-PELEN-LABIRYNTOW/781
Wydawnictwo PUS /propozycja
- System Edukacji PUS https://www.pus.pl/kategoria-produktu/system-edukacji-pus/
- Idę do szkoły 1. Doskonalenie koncentracji i logicznego myślenia https://www.pus.pl/produkt/ide-do-szkoly-1-doskonalenie-koncentracji-i-logicznego-myslenia/
- Idę do szkoły 2. Doskonalenie koncentracji i logicznego myślenia https://www.pus.pl/produkt/pus-ide-do-szkoly-2-ksiazeczka-pus/
- Idę do szkoły 3. Doskonalenie koncentracji i logicznego myślenia https://www.pus.pl/produkt/pus-ide-do-szkoly-3-ksiazeczka-pus/
- Idę do szkoły 4. Doskonalenie koncentracji i logicznego myślenia https://www.pus.pl/produkt/ide-do-szkoly-4-doskonalenie-koncentracji-i-logicznego-myslenia/
- Koduj, szyfruj 1 https://www.pus.pl/produkt/koduj-szyfruj-cwiczenia-wprowadzajace-do-kodowania/
- Koduj, szyfruj 2 https://www.pus.pl/produkt/koduj-szyfruj-2/
- Od kropki do kodu 2 https://www.pus.pl/produkt/od-kropki-do-kodu-2/
- Od kropki do kodu 1 https://www.pus.pl/produkt/od_kropki_do_kodu/
- Rusz głową 1. Gry i zabawy logiczne https://www.pus.pl/produkt/rusz-glowa-1-gry-i-zabawy-logiczne/
- Zestaw Kontrolny PUS https://www.pus.pl/produkt/pus-zestaw-kontrolny-pus/