Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Słupsku

ul. Narutowicza 9, 76-200 Słupsk; e-mail: sekretariat@ppp.slupsk.pl; tel./fax: (59) 845 60 20; tel. kom. 793 229 722

Plakat proces słyszenia. Informacja na naszej stronie Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Działania profilaktyczne w zakresie badania słuchu włączone zostały do Słupskiego Programu Profilaktyczno-Terapeutycznego dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących (pilotaż).  

W ramach działań profilaktycznych wdrożone zostaną działania w zakresie:

  1. Badania słuchu z wykorzystaniem systemu SAT (Screeningowy Audiometr Tonalny w ramach diagnozy psychologiczno-pedagogicznej).  

    Diagnoza z wykorzystaniem systemu SAT obejmuje:

    • Badanie słuchu obwodowego – podczas badania diagnosta przeprowadza badanie audiometryczne. W czasie badania używane są sygnały testowe (tony proste) o częstotliwościach 125 Hz, 250 Hz, 500 Hz, 750 Hz, 1000 Hz, 1500 Hz, 2000 Hz, 3000 Hz, 4000 Hz, 6000 Hz, 8000 Hz. Dziecko ma założone na głowę słuchawki i sygnalizuje, czy słyszy określone dźwięki.
    • Badanie centralnego przetwarzania słuchowego DPST – Test sekwencji długości tonów – polega na określeniu długości trwania poszczególnych sygnałów testowych. Na jego podstawie diagnosta określa zdolność różnicowania dźwięków pod względem czasu ich trwania. Dodatkowo określa też stan krótkotrwałej pamięci słuchowej.
    • PPST – Test sekwencji wysokości tonów – polega na określeniu względnej wysokości tonów w zaprezentowanej sekwencji tonów. Ocenie również podlega krótkotrwała pamięć słuchowa.

    Wdrożenie urządzenia SAT w PPP w Słupsku umożliwia zbadanie słuchu dziecka na terenie placówki bez konieczności konsultacji  audiologicznej w gabinecie lekarskim. Celem tych działań jest skrócenie czasu przeprowadzenia całościowej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej na terenie poradni oraz w razie konieczności podjęcie działań o charakterze rehabilitacyjnym i terapeutycznym.

    GRUPA WIEKOWA-DIAGNOZA SAT:

    • Badanie audiometryczne: dzieci od 6-go roku życia
    • Badanie centralnego przetwarzania słuchowego: dzieci od 9-go roku życia


    Badania słuchu wykonywane są na podstawie wniosku złożonego przez rodziców (opiekunów prawnych) w PPP. Wnioski dostępne są w sekretariacie poradni lub na stronie internetowej – zakładka wnioski.

    Badania wykonywane są bezpłatnie.

SAT- Screeningowy Audiometr Tonalny

Screeningowy Audiometr Tonalny (SAT) to urządzenie umożliwiające precyzyjną ocenę sprawności narządu słuchu u dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Składa się z modułu diagnozy słuchu obwodowego oraz modułu diagnozy centralnego przetwarzania słuchowego.

Badania przesiewowe prowadzone przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu wykazały, że około 20% dzieci i młodzieży w wieku szkolnym ma różnego rodzaju problemy związane ze słuchem. Mogą one powodować trudności w adaptacji do środowiska szkolnego, zaburzenia koncentracji, komunikowania się i ograniczenia w przyswajaniu wiedzy, gorszą znajomość języka, trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu. Badania te pokazały również, że prawie 60% rodziców dzieci, u których wykryto zaburzenia słuchu, nie miało świadomości istnienia tego problemu. Ponadto w grupie dzieci z nieprawidłowym wynikiem badania przesiewowego, słabe i bardzo słabe wyniki w nauce ma dwukrotnie więcej dzieci niż w grupie dzieci z wynikiem prawidłowym.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w 2014r rozpoczęła badania słuchu Screeningowym Audiometrem Tonalnym.

Uprawnienia niezbędne do posługiwania się systemem diagnostycznym SAT w PPP w Słupsku posiadają:
mgr Wioletta Majewska – pedagog,terapeuta
mgr Renata Paździo – pedagog, terapeuta
mgr Katarzyna Sadowy – surdopedagog

Specjaliści ukończyli szkolenie instruktażowo-certyfikacyjne prowadzone na licencji Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku

2.Badania przesiewowe słuchu wśród  uczniów klas III szkoły podstawowej – badanie z wykorzystaniem systemu SAT (Screeningowy Audiometr Tonalny to urządzenie umożliwiające precyzyjną ocenę sprawności narządu słuchu) lub systemu PATH MEDICAL (urządzenie Senti Desktop).

3. Badania przesiewowe słuchu wśród dzieci 6-letnich z publicznych przedszkoli –  badanie z wykorzystaniem programu „Słyszę dla przedszkolaków” (opracowanym przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie przy współpracy z MENiS w ramach Powszechnego Systemu Przesiewowych Badań Słuchu) lub systemem PATH MEDICAL SOLUTIONS (m.in.: Audiogram MAGIC).

4. Badanie przesiewowe słuchu wśród dzieci 6-letnich (odziały zerowe w szkołach SP1,4,6) – badanie z wykorzystaniem programu „Słyszę dla przedszkolaków” (opracowanym przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie przy współpracy z MENiS w ramach Powszechnego Systemu Przesiewowych Badań Słuchu) lub systemem PATH MEDICAL SOLUTIONS (m.in.: Audiogram MAGIC).

Zasady badania:

  • Badanie przesiewowe słuchu prowadzone na terenie przedszkola lub szkoły, za zgodą rodziców/prawnych opiekunów dziecka (dotyczy dzieci bez wady słuchu).
  • Dyrektor przedszkola lub szkoły za pomocą Formularza Formularz-zgloszeniowy-słuch (przedszkole) i Formularz-zgloszeniowy-słuch (szkoła) zgłasza placówkę e-mailowo na adres: sadowy@ppp.slupsk.pl (w tytule e-maila należy wpisać Badania przesiewowe słuchu). Nabór do badań odbywa się w systemie ciągłym, tzn.: można zgłaszać placówkę od września 2024r. do kwietnia 2025r.
  • Po otrzymaniu zgłoszenia diagnosta, tj. Katarzyna Sadowy kontaktuje się z placówką, celem ustalenia terminu badania.
  • Diagnosta w dniu badania otrzymuje listę dzieci, których rodzice/prawni opiekunowie wyrazili zgodę na badanie. Lista powinna zawierać: imię i nazwisko dziecka, datę urodzenia, podpis rodzica/prawnego opiekuna o zgodzie na badanie oraz numer kontaktowy do rodziców/prawnych opiekunów dziecka. Wzór listy: LISTA_ZGODA_SŁUCH (przedszkole) i LISTA_ZGODA_SŁUCH (szkoła).
  • Rodzice/prawni opiekunowie dziecka w przypadku stwierdzenia przez diagnostę nieprawidłowości w procesie słyszenia otrzymują informację od wychowawcy grupy/klasy, tj. wskazanie w kierunku pogłębionej diagnozy specjalistycznej (laryngolog, audiolog) celem potwierdzenia lub wykluczenia zaburzeń procesu słyszenia.

Badanie z wykorzystaniem:  systemu SAT (Screeningowy Audiometr Tonalny), programu „Słyszę dla przedszkolaków” (opracowanym przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie przy współpracy z MENiS w ramach Powszechnego Systemu Przesiewowych Badań Słuchu),  systemem PATH MEDICAL (urządzenie Senti Desktop).

SAT- Screeningowy Audiometr Tonalny

Screeningowy Audiometr Tonalny (SAT) to urządzenie umożliwiające precyzyjną ocenę sprawności narządu słuchu u dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Składa się z modułu diagnozy słuchu obwodowego oraz modułu diagnozy centralnego przetwarzania słuchowego.

Multimedialny program do wykonywania przesiewowych badań słuchu u dzieci przedszkolnych pod nazwą „Słyszę dla przedszkolaków” został opracowany przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie przy współpracy z MENiS w ramach Powszechnego Systemu Przesiewowych Badań Słuchu. Program ten sprawdza u dzieci rozumienie dźwięków mowy podanych w różnej formie.
Test zawiera trzy zestawy zadań kolejno uaktywniane na ekranie komputera. Dwa testy dotyczą rozumienia prostych poleceń związanych językowo z zestawami wyuczonych słów. Kolejny trzeci test oparty jest na identyfikacji sześciu dźwięków mowy, które obejmują cały zakres częstotliwości ważnych dla jej rozwoju.

Źródło:https://www.pathme.de/senti-desktop-flex
Źródło:https://www.pathme.de/sentiero-tymp-diagnostic

Badanie przesiewowe przeprowadzi:
mgr Katarzyna Sadowy – surdopedagog

Specjalista, który ukończył szkolenie instruktażowo-certyfikacyjne:

  • Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku w zakresie systemu SAT;
  • Path Medical w zakresie systemu PATH MEDICAL SOLUTIONS.
ZBADAJ SWOJE DZIECKO – ZGŁOŚ SIĘ NA PRZESIEWOWE BADANIE SŁUCHU!

Przesiewowe badanie słuchu to badanie profilaktyczne. Podczas badania przesiewowego słuchu diagnosta nie stwierdza zaburzeń słuchu. Celem badania jest wstępna ocena procesu słyszenia oraz przekazanie ogólnej informacji o procesie słyszenia. W przypadku nieprawidłowości w procesie słyszenia wskazane jest działanie w kierunku pogłębionej diagnostyki specjalistycznej (laryngologicznej lub audiologicznej), celem uzyskania pełnej diagnozy słuchu.

Wynik badania uzyskany w ramach oceny procesu słyszenia nie jest ostatecznym rozpoznaniem, ponieważ nie  jest badaniem medycznym  i nie może zastąpić konsultacji przeprowadzonej przez specjalistę (laryngologa lub audiologa). 

Wsparcie dla osób z wadą słuchu

Skip to content
Verified by MonsterInsights